Puustellin Miinus-keittiö on aidosti ekologinen

Puustellin Miinus-keittiö on uraauurtava ja aidosti ekologinen keittiö, joka syntyi kolmivuotisen tutkimusmatkan tuloksena. Puustelli on ollut aina ylivoimaisesti Suomen ekologisin keittiömerkki.

– Kalusteita on valmistettu teknisesti, materiaalien ja tarveaineiden puitteissa niin ekologisesti kuin se on eri aikakausina ollut mahdollista. Nyt halusimme mennä vielä pidemmälle ja selvittää, kuinka voisimme luoda keittiön, joka vähentää ratkaisevasti ympäristökuormitusta. Halusimme selvittää perusteellisesti ekologisen keittiön jokaisen yksityiskohdan sekä sen, mikä materiaali on todella ekologinen ja mikä ei, Puustellin mallistosuunnittelija Sirkku Aine taustoittaa.

Tutkimusmatka kannatti

Taustasysäyksen tutkimusmatkalle antoi myös Puustellin velvollisuus toimia alan suunnannäyttäjänä.

– Tavoitteemme oli alusta alkaen hyvin korkealla. Halusimme luoda täysin kierrätettävän, tämän päivän tietojen ja teknologian keinoin toteutetun, mahdollisimman ekologisen keittiön, joka vähentää keittiön elinkaaren aikaista ympäristökuormitusta ja pienentää merkittävästi hiilijalanjälkeä.

Tutkimusmatkan alkutaival oli kuitenkin rosoinen, sillä ratkaistavia asioita tuli vastaan runsaasti.

– Etsimme sitkeästi vastauksia tutkijoiden, tutkimusten ja oman tuotekehityksen avulla. Tutkimusmatka kesti yli kolme vuotta, mutta se kannatti, sillä lopputuloksena syntyi ekologinen ja täysin kierrätettävä Puustelli Miinus-keittiö.

Aidosti ekologinen keittiö

Mihin Miinus-keittiön ekologisuus perustuu?

– Jokaisesta Miinus-keittiön osasta on tehty hiilijalanjälkilaskelmat ja sisäilmamittaukset, joiden perusteella valitsimme Miinus-malliston materiaalit. Sisäilmapäästöjä onnistuttiin pienentämään vaihtamalla formaldehydiä ja hiilivety-yhdisteitä sisältävät materiaalit mahdollisimman vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin.

"Miinus-keittiön sydämen muodostaa biokomposiitista muotoiltu Miinus‐runkokehikko, jonka hiilijalanjälki on yli 50 % pienempi yleisimmin käytössä olevaan kalustelevyyn verrattuna."

Uraauurtava biokomposiitti

Monet Miinus-keittiön ominaisuuksistakin ovat kalustealalla uraauurtavia.

– Miinus-keittiössä on käytetty täysin uusia ratkaisuja kalusteiden rakenteissa sekä valmistus- ja pintakäsittelymenetelmissä. Välttämättömimmästä muutoksen kohteesta tuli myös näyttävin. Se on biokomposiitista muotoiltu Miinus‐runkokehikko, jonka hiilijalanjälki on yli 50 % pienempi yleisimmin käytössä olevaan kalustelevyyn verrattuna. Se on ekologisin innovaatio kalustealalla vuosikymmeniin. Runkokehä on myös sisäilmapäästöiltään puhdas, sillä sen formaldehydipitoisuus on 0%. Lisäksi se kestää erinomaisesti kuumaa, kylmää sekä vettä. Runkokehikolle on haettu PCT-patenttia.

Helppo muunneltavuus plussaa
Sirkku Aineen mukaan Miinus-keittiön ehdoton plussa on myös helppo muunneltavuus.

– Miinus biokomposiittikehys on ruiskupuristettu yhdeksi kappaleeksi ja siinä on valmiit reiät erilaisten hyllyjen, laatikoiden, saranoiden ja mekanismien kiinnitystä varten. Näin rungon voi muuttaa todella näppärästi vaikkapa hyllykaapista laatikostoksi.  Teksti: Mia Heiskanen

www.puustelli.fi
www.puustellimiinus.com