Pysyykö vasara kädessä? Katepalin katteilla onnistut kattoremontissa

Moni asia puoltaa kotimaista Katepal-bitumikattoa, pohditpa kattoremonttia tai uuden rakentamista. Bitumi- eli huopakatto on hiljainen, kestävä ja edullinen vaihtoehto. Ja mikä parasta, voit asentaa katon itse, jos vain vasara pysyy kädessä.

Kattolaattamallistomme on suunniteltu niin, että se on kenen tahansa asennettavissa, Katepalin tekninen asiantuntija Lasse Rajala kertoo. Asennukseen ei siis tarvita erikoistyökaluja ja laatta taipuu mainiosti monimuotoisillekin katoille.

– Rakentajan avuksi on laadittu seikkaperäiset asennusohjeet, mutta jos kysyttävää tulee, meille voi aina soittaa, meilata tai heittää kysymyksen verkkosivujen chat-palvelussa.

Kestävä ja hiljainen

Bitumikatto kestää aikaa ja on kaiken lisäksi hiljainen kattomateriaali.

– Suomen ilmasto vaihtelee paukkupakkasista, kesähelteisiin ja syysmyrskyihin. Käytämmekin katteissamme SBS-kumibitumia, joka kestää kaksi kertaa pidempään kuin tavallinen bitumikate. Bitumikatto ikääntyy kauniisti, eikä sen pinta kuoriudu, ruostu tai haalistu.

Se ei myöskään säiky säätiloja, vaikka katto hohkaa hellepäivänä 80-asteisena ja jäähtyy talvella alle 30-asteeseen. Lisää asumismukavuutta tuo myös se, että bitumikatto ei kolise tuulessa ja tuiskussa.

Turvallinen katto ilman lumiesteitä

Katteen karhean pinnan ansiosta katto on turvallinen, kun lumi ei putoile pihalle kulkijoiden tai istutusten päälle.

– Säästöä syntyy siitä, että katolle ei tarvitse asentaa erillisiä lumiesteitä. Karhea pinta ei myöskään luista jalan alla, kun katolla tehdään huoltotoimenpiteitä.

Millainen katto, sellainen kate

Kattokaltevuus on vesikatteiden valinnassa kaiken a ja o.

– Jos katto on loiva, se rajoittaa tuotevalikoimaa, koska silloin on käytettävä kaikkein tiiviimpiä katemateriaaleja. Mitä jyrkempi katto, sitä enemmän on valinnanvaraa, Rajala neuvoo.

Kaltevan ja tasakaton katemateriaaliksi kannattaa valita rullatuote.

– Kakskermikate on ammattilaisten yleisimmin asentama kateratkaisu, joka sisältää aluskermin ja pintakermin, joiden ansiosta katto kestää kovaa vedenpainetta. Se on tiivein ratkaisu, joka soveltuu mainiosti myös omakotitaloihin. Ammattilaiset asentavat rullakaton nopeasti, joten se on myös edullinen tapa toteuttaa kattoremontti.

Harja- ja jyrkillä katoilla sekä lomarakentamisessa palahuopa on toimiva ratkaisu.

– Palahuopaa löytyy kaikissa mahdollisissa väreissä ja muodoissa, joten sillä saa todella monimuotoisen ja näyttävän lopputuloksen.

Teksti: Mia Heiskanen

Kysy neuvoa, löydä jälleenmyyjäsi tai inspiroidu Katepalin kuvagalleriasta osoitteessa

www.katepal.fi