Sähköautot tulevat - onko kiinteistösi latausvalmis?

Sähköautot yleistyvät Suomessa vääjäämättä, kun niiden hinnat laskevat ja latauspisteet yleistyvät. Sähköautolataamisen pioneeri Ensto tarjoaa latauspisteiden rakentajille laajan valikoiman älykkäitä latausratkaisuja sekä kokonaisvaltaista osaamista koko hankintaprosessiin

Enston markkinointijohtaja Paavo Ritala ennustaa, että viiden vuoden päästä sähköautoja ei enää Suomessa kyseenalaisteta. Silloin markkinoilla on kohtuuhintaisia sähkö- ja hybridiautomalleja ja latauspisteitä huomattavasti nykyistä enemmän.

Latauspaikkojen rakentamista taloyhtiöihin helpottaa, kun latauspisteistä voi tehdä yhtiökokouksissa normaalin enemmistöpäätöksen.

–  Lisäksi Euroopan Unionin EPBD -direktiivi velvoittaa taloyhtiöitä peruskorjauksen yhteydessä asentamaan sähköautojen latauslaitteet tai valmiuden siihen, jos parkkipaikalla on tilaa yli kymmenelle autolle, Ritala muistuttaa.

Älyjärjestelmä tekee latauksesta helppoa

Sähköauton latauslaitteiden lisäksi Ensto toimittaa älykkäitä taustajärjestelmiä, jotka voidaan integroida muihin järjestelmiin.

– Järjestelmillä ohjataan muun muassa sähkökuormaa. Älykäs taustaohjelma tunnistaa myös, kuka lataa ja minkä verran, mikä helpottaa laskutusta. Tulevaisuudessa latausjärjestelmät tunnistavat auton jo latauskaapelin laittamisen yhteydessä ilman RFID-korttia tai mobiilisovellusta, Enston myyntijohtaja Aki Nevalainen kertoo.

Ensto on aktiivisesti mukana sähköisen liikenteen kehittämisessä laitevalmistajana ja alan asiantuntijana. Yritys auttaa asiakkaitaan ja kumppaneitaan oikean järjestelmän valinnassa ja laitteiden käyttöönotossa sekä taloyhtiöitä koko latauslaiteprojektin läpiviemisessä.

– Koulutamme mm. urakoitsijoita ja kiinteistönhuollon yrityksiä. Pidämme huolta siitä, että taloyhtiöt, yritykset ja julkisyhteisöt saavat meiltä pitkäikäiset, turvalliset, luotettavat ja toimivat laitteet, Ritala sanoo.

-----

Ensto suunnittelee ja tarjoaa sähköistysratkaisuja, jotka tekevät älykkäistä sähköverkoista, rakennuksista ja liikenteestä entistä turvallisempia, toimivampia, luotettavampia ja tehokkaampia. Vuonna 1958 perustettu kansainvälinen teknologia- ja perheyritys työllistää 1 600 ammattilaista Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Enston vuoden 2018 liikevaihto oli 266 miljoonaa euroa.

www.ensto.fi

Teksti: Eila Lokka