Suomalaiset ovat maailman parhaita juomapakkausten kierrättäjiä

Suomalaiset ovat esimerkillisen ahkeria juoma-pakkausten kierrättäjiä. Viime vuonna kiertoon palautui 1,7 miljardia juomapakkausta.

Suomen Palautuspakkaus Oy:n hallinnoima pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmä on hyvin kattava järjestelmä, joka mahdollistaa alumiinitölkkien, muovi- ja lasipullojen palauttamisen samaan palautuspisteeseen.

– Kattavuus on tärkeää, sillä silloin saavutetaan hyviä tuloksia, johtaja Tommi Vihavainen Palpasta toteaa. Palpa on voittoa tavoittelematon yritys, jonka tehtävänä on huolehtia pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä Suomessa. Palpan omistavat panimot ja kaupan keskusliikkeet.

– Suomeen on onnistuttu luomaan yhteinen kaikille avoin juomapakkausten palautusjärjestelmä, joka palvelee eri toimijoiden tarpeita ja tavoitteita. Sekin on asia, josta voimme suomalaisina olla ylpeitä.

Juomapakkausten kierrättäminen on maan tapa

Juomapakkausten kierrättämisestä on muodostunut suomalaisille maan tapa.

– Suomalaiset toimivat maailman mittakaavassa todella esimerkillisesti ja fiksusti, sillä toimivasta järjestelmästä huolimatta juomapakkausten kierrättäminenkin on vapaaehtoista. Palpan teettämän tutkimuksen mukaan tärkein syy juomapakkausten palauttamiseen on niistä maksettava pantti, mutta myös ympäristösyyt ovat lähes yhtä tärkeitä. Kyselytutkimuksessa peräti 96 % kertoi, että omassa kotitaloudessa kierrätetään kaikki tai lähes kaikki pantilliset juomapakkaukset. Suomalaisten palautusaste onkin kansainvälisessä vertailussa maailman huippua ja viime vuonna kiertoon palautui peräti 1,7 miljardia juomapakkausta. Tästä on hyvä jatkaa, Vihavainen kiittelee.

Yhteydenotot:
Tommi Vihavainen
Puh. +358 50 533 1903
www.palpa.fi

.

Suomen Palautuspakkaus Oy eli PALPA on juomapakkausten palautusjärjestelmien ylläpitäjä. Ylläpitäjän tehtävänä on järjestää järjestelmiinsä kuuluvien pakkausten talteenotto, sekä kierrätys tai uudelleenkäyttö. Lisäksi PALPA huolehtii palautusjärjestelmiinsä kuuluvien panttien hallinnoinnista, järjestelmiensä kehittämisestä sekä toimintaansa liittyvästä tiedottamisesta. PALPAn omistavat kaupan keskusliikkeet ja panimot.

Lainaukset

Tommi Vihavainen, johtaja, Palpa