Cleantech on maailmanlaajuisesti erittäin voimakkaasti kasvava ala. Lähitulevaisuudessa on löydettävä globaaleja ratkaisuja ympäristön saastumiseen ja resurssien riittävyyteen liittyviin ongelmiin.

Suomi panostaa cleantech –toimialaan voimakkaasti. Kylmä ilmasto ja fossiilisten polttoaineiden puute sekä halu säästää ympäristöä ja resursseja kilpailukyvyn lisäämiseksi ovat toimineet hyvänä kehityksen moottorina suomalaiselle cleantech-osaamiselle. Energia- ja ympäristöteknologioiden  tuotekehitykseen panostetaan ja Suomi on maailman johtavia maita seuraavilla cleantechin osa-alueilla: energia- ja materiaalitehokkuus, rakennettu ympäristö ja sen sovellukset, bioenergia ja biopolttoaineet sekä vesiteknologiat.

Syyskuussa Helsingissä järjestetään Global Cleantech Summit 2015 –tapahtuma, jossa paneudutaan kestävien ratkaisujen löytämiseen ja hyödyntämiseen. Summit on aloite, jollaista voi odottaa globaalien cleantech-ratkaisujen kehittäjämaalta.

– Suomi on cleantechin kehitystyössä ja käyttöönottajana maailman terävintä huippua. Syksyn Cleantech Summitin osallistujalla on etuoikeus tutustua alan viimeisimpiin teknologioihin ja uusimpiin sovelluksiin. Samalla on mahdollisuus tavata alan johtavia asiantuntijoita ympäri maailmaa ja nauttia kirpeän raikkaasta suomalaisesta syksystä. Syyskuun 8.-10. päivät kannattaa siis varata kalenterista, kehottaa Cleantech Finlandin executive director Ilkka Homanen.

Suomalaisen cleantech -alan liikevaihto on yli 25 miljardia euroa ja tavoitteena on kaksinkertaistaa se vuoteen 2020 mennessä. Cleantech Finland on alan yhteistyöverkosto, johon kuuluu nykyisin noin sata suomalaista huipputeknologian yritystä.

– Yhteisen Cleantech Finland –brändin alla teemme verkostona suomalaista cleantech osaamista tunnetuksi maailmalla. Edistämme alan kehitystä myös Suomessa tuomalla maailmanlaajuisia markkinamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Osoitteesta www.cleantechfinland.com löytyy yhdestä paikasta tieto cleantech -erityisosaamisesta sekä kaikkien jäsenyritystemme verkkosivut, selvittää Ilkka Homanen.

Lisätietoa: Cleantech Finland, p. 0294 6951

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Lainaukset

Syyskuussa Helsingissä järjestetään Global Cleantech Summit 2015 –tapahtuma. Syyskuun 8.-10. päivät kannattaa siis varata kalenterista.
Ilkka Homanen, Executive Director, Cleantech Finland