Sydänpuu-konsepti tarjoaa vihreää ja viihtyisää asumista puukerrostalossa

Puu on ekologinen, lämmin ja hengittävä rakennusmateriaali, joka sopii hyvin puukerrostalorakentamiseen. Varsinkin hengitystie­allergikot arvostavat puukerrostalon miellyttävää sisäilmaa.

Puukerrostalot hurmaavat myös pehmeällä akustiikallaan.

Puukerrostalorakentamisen edelläkävijä Lakea Oy pyrkii kehittämään puukerrostalorakentamista Suomessa. Yrityksen puukerrostaloissa asutaan jo Seinäjoella, ja Jyväskylässä ja Turussa. Vuoden 2020 helmikuussa valmistuu Tampereelle viihtyisä Härmälänsydän.

– Vuonna 2017 konseptoidussa Sydänpuu- menetelmässä teemme kylpyhuoneet betonista rakennuksen keskelle ja muut tilat puutilaelementeistä. Kun betoni- ja puuosat tehdään kuivissa sisätiloissa, noudatetaan kuivaketjua ja nopeutetaan työmaavaihetta tontilla, kertoo Lakean myyntipäällikkö Jaana Mäki-Maunus.

Ekologinen ja persoonallinen asumismuoto

– Puukerrostalo on vastaus ekologisen, uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntävän ja hiilijalanjälkea pienentävän asumisen vaatimuksiin. Sen hiilijalanjälki on vähintään puolet pienempi kuin kivikerrostalon, huomauttaa Mäki-Maunus.

– Asiakkaiden mukaan ilmanlaatu on puukerrostaloissa kivitaloa parempi. Myös puukerrostalojen pehmeä akustiikka on saanut kehuja.

Lakean puukerrostaloissa puu näkyy julkisivuissa, porraskäytävissä ja asunnoissa. Talotekniikka on sama kuin kivitaloissa.

– Erona on automaattinen asuntokohtainen sammutusjärjestelmä. Jokaisessa huoneessa pitää olla oma sprinkleri. Paloturvallisuutta ja turvallisuutta on mietitty myös rakenteissa, Mäki-Maunus havainnollistaa.

Härmälään valmistuva tunnelmallinen Härmälänsydän rakennetaan uuteen kerros- ja rivitalokortteliin. Siihen tulee talojen omien pihojen lisäksi asukkaiden yhteispiha lasten leikkipaikkoineen, kuntoiluvälineineen, parkkipaikkoineen ja viljelypalstoineen.

– Rauhallinen tontti rajoittuu etelässä metsään. Kävelyetäisyyden päässä sijaitsevat Pirkkalan kaupat ja kauppakeskukset sekä Tampereen messukeskus. Myös Härmälänranta uimarantoineen on lähellä, Jaana Mäki-Maunus kertoo. | Teksti: Eila Lokka

Lakea Oy

Vuonna 1975 perustettu Lakea Oy on rakennuttanut yli 12 000 asuntoa. Yritys toimii kiinteistöalalla vuokra- ja omistusasuntojen sekä liiketilojen rakennuttajana. Lakean toimialueita ovat myös asuntomyynti, vuokraus ja isännöinti.

PL 32, Koulukatu 22
60100 SEINÄJOKI