Taksi Helsinki tuo liikenteeseen täysin sähköllä toimivia takseja

Taksi Helsingin välitysjärjestelmään tulee viisi täysin sähköllä toimivaa taksia. Tarkoituksena on kehittää kyydityspalveluja ei vain sujuvimmiksi ja paremmiksi, vaan myös ympäristöystävällisemmiksi. Ensimmäinen sähköautotaksi aloitti liikennöinnin jo syyskuun puolessa välissä.

Taksi Helsinki vastaa asiakkaidensa kysyntään ja ottaa askelen kohti vähäpäästöisempää kaupunkiliikennettä lisäämällä kalustoon viisi täyssähkötaksia. Tarkoituksena on saada kokemuksia sekä asiakkailta että kuljettajilta sähköauton toimivuudesta taksiliikenteessä. Taksi Helsinki tekee sähköautojen tiimoilta yhteistyötä K-Caaran kanssa.

– Me haluamme olla mukana vähentämässä liikennepäästöjä ja kehitämme jatkuvasti tulevaisuuden liiketoimintoja. Uskomme, että sähköautot ovat tulevaisuudessa isossa osassa. Arvostan, että K-Caara lähti mukaan hankkeeseemme, kertoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Sähköautotaksit ovat omimmillaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä, jossa matkat ovat lyhyitä ja nopeudet suhteellisen alhaisia. Autot ovat paitsi vähäpäästöisiä, myös lähes äänettömiä, mikä lisää asiakkaan matkustusmukavuutta. Sähköautojen määrän lisääntymisen myötä myös latausmahdollisuudet yleistyvät kovaa vauhtia.

– Osana liikkuvuuspalvelujen kehittämistä K-Caara on mukana nyt toteutettavassa Taksi Helsingin sähköautojen käyttöönotossa. Tulevaisuudessa taksit voidaan ladata myös parhaillaan rakennettavassa K-Latausverkoston pisteissä, kertoo K-Caara Oy:n head of customer experience Piero Silvani

Sähköautotaksit erottuvat näyttävästi liikenteessä

Sähköautotaksit ovat näyttävästi teipattu Taksi Helsingin logolla sekä ekologisuutta ja voimanlähdettä korostavalla kuvioinnilla. Sähkötaksit ovat tunnistettavissa myös taksin katolla olevasta kuvusta. Taksien numerot kuvuissa ovat SÄHKÖ 1, SÄHKÖ 2 jne. Liikenteeseen tulevat autot ovat Volkswagen e-Golf -mallisia. Kyseessä on niin sanottu täyssähköauto, jossa ei ole lainkaan polttomoottoria. Malli on viisiovinen ja sopii hyvin pääkaupungin taksiliikenteeseen pienen ja näppärän kokonsa vuoksi.

Taksi Helsingin taksit tilataan numerosta 0100 0700 tai Taksi Helsinki -sovelluksella. Sähköautojen pienen lukumäärän vuoksi niitä ei voida vielä erikseen tilata, vaan sähköauton kyytiin voi toistaiseksi nousta esimerkiksi taksitolpilta tai ottaa taksin niin sanotusti lennosta.

Autoja lisätään liikenteeseen sitä mukaa, kun kuljettajia saa­daan rekrytoitua ja koulutettua. Saatujen ko­keilujen perusteella Taksi Helsinki harkitsee sähköautotaksien laajempaa käyttöönottoa, jolloin tilausmahdollisuus tultaisiin lisäämään puhelinpalveluun sekä Taksi Helsinki -sovellukseen. Sovelluksesta pystyy jo nyt valitsemaan erilaisia auto- ja palveluvaihtoehtoja, kuten henkilö- tai tila-auton, kiinteähintaisen matkan tai Premium-palvelun.

taksihelsinki.fi