Teollisuuden typpioksidipäästöt kuriin Yaran osaamisella

Lainsäädäntö vaatii teollisuuslaitoksia puhdistamaan savukaasupäästöistä typenoksidit, mitkä heikentävät hengitysilmaa ja aiheuttavat keuhkosairauksia.

Typpioksidipäästöjen (NOx) puhdistukseen on kehitetty tehokas ratkaisu, jossa välittäjäaineena käytetään ammoniakkivettä tai urealiuosta. Vastaava teknologia on käytössä myös dieselautoissa.

– Savukaasujen sekaan ruiskutetaan reagenssia, joka hajottaa ilmanlaatua heikentävät typpioksidit typeksi ja vesihöyryksi, myyntipäällikkö Rikhard Blomqvist Yaralta kertoo. Näitä päästöjä pystytään rajoittamaan myös parempilaatuisella polttoaineella tai laitoksen vajaakäytöllä, mutta edellä mainittu puhdistustapa on selvästi kannattavin.

– Meillä on laaja osaaminen typenoksidien puhdistamisesta, mikä kattaa eri teknologioita ja kemian tuotteita eli reagensseja. Luomme kunkin asiakkaan toimintaan parhaiten sopivat ratkaisut, jotka voidaan toteuttaa niin uusiin kohteisiin kuin jälkiasennettuina olemassa oleviin laitoksiin, liiketoimintapäällikkö Juha Sarlund jatkaa.

Yara on etenkin reagenssien osalta maailman johtavia toimijoita. Reagensseja toimitetaan kaikkien valmistajien järjestelmiin. Yhtiöllä on myös vahva paikallinen asema Suomessa. Yaralla on täällä omat tuotantolaitokset ammoniakkivedelle ja urealiuokselle.

Puhtaan teknologian edelläkävijä

– Tarjoamme nopeaa, luotettavaa ja turvallista kokonaispalvelua – tutustumme esimerkiksi jokaisella asiakkaallamme säiliöautojen purkupaikkoihin etukäteen. Palvelukonseptissamme valvomme asiakkaan puolesta pinnat ja toimitukset ovat automatisoituja. Kaikki on asiakkaan kannalta huoletonta, Blomqvist lisää.

– Typenoksidien puhdistusratkaisujamme käytetään ympäri maailman. Energia- ja päästöpolitiikka vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti näitä mahdollisuuksia otetaan käyttöön yhteiskunnassa. Meillä on valmius palvella asiakkaitamme heidän tarpeiden kasvaessa ja päästövaatimusten kiristyessä. Haluamme jatkossakin olla puhtaan teknologian edelläkävijä, ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti pitääksemme asemamme, Sarlund summaa.

www.yara.fi

Julkaisija: Editori.fi

Yhteydenotot:
Yara Suomi p. 010 215 111

.

Yaran typenoksidipuhdistusteknologia ja -reagenssit tunnetaan NOxCare nimellä. Yara on puhtaan teknologian edelläkävijä ja johtavia alan yrityksiä maailmassa. Euroopan puhdistetuista typpioksidipäästöistä (NOx) noin 50 %:a puhdistetaan Yaran reagensseilla.

Lainaukset

Savukaasujen sekaan ruiskutetaan reagenssia, joka hajottaa ilmanlaatua heikentävät typpioksidit typeksi ja vesihöyryksi.
Rikhard Blomqvist, myyntipäällikkö, Yara