Terveellinen kaura puree meillä ja maailmalla

Kasviperäisten tuotteiden kysynnässä on käynnissä todellinen globaali buumi. Kaslink on onnistunut muuttamaan kotimaisen kauran maidon kaltaiseksi raaka-aineeksi, josta on syntynyt liuta kuluttajien janoamia terveellisiä uutuustuotteita.

Alun perin Sotkamoon perustettu Kaslink on kiinnostava suomalainen elintarvikealan perheyritys, joka on onnistunut kasvamaan vajaassa 20 vuodessa pienestä kastiketehtaasta yhdeksi suurimmista kotimaisista jokapäiväisten ruuanlaittotuotteiden, juomien ja välipalojen valmistajista. Yhtiö on muutoinkin mielenkiintoinen poikkeus suomalaisessa elintarviketoimijoiden kentässä, sillä sen ohjaksissa toimii alle nelikymppisten Kukkosen veljesten trio: toimitusjohtajana Tuomas Kukkonen, myyntijohtajana Matti Kukkonen ja markkinointi- ja viestintäjohtajana Juha-Petteri Kukkonen.

Innovatiivisuus ja vienti keskiössä

Veljesten isän Raino Kukkosen 2000-luvun alussa perustaman Kaslinkin toiminta lähti jo nopeasti nousukiitoon. Alun perin maidon sopimusvalmistajana toiminut yhtiö on viime vuosien aikana onnistunut tekemään suunnanmuutoksen, jonka myötä se on nyt yksi suurimmista kotimaisista jokapäiväisten ruoanlaittotuotteiden, juomien ja välipalojen valmistajista. Perheyritys on investoinut yli 50 miljoonaa euroa Kouvolan tuotantolaitokseen, jossa valmistetaan yhä enenevässä määrin Kaslinkin omia tuoteinnovaatioita, joita rullaa rekkojen kyydissä jo 15 Euroopan maahan.

Kauran uusi tuleminen

Kaslinkin tuoteportfolio nojaa nyt vahvasti kotimaiseen kauraan. Yhtiö lanseerasi viime kesänä markkinoille Kaslink Aito -kauratuoteperheen. Tuotekehitystyön ansiosta kaura onnistuttiin muuttamaan maidon kaltaiseksi raaka-aineeksi, joka tarjoaa nyt perinteiselle maitokansalle aivan uudenlaisen, terveellisen ja kasviperäisen vaihtoehdon.

Kaslink Aito -kauratuoteperhe onkin saanut erinomaisen vastaanoton kuluttajilta.

– Moni asia puoltaa nyt kauraa kuluttajien valinnoissa. Kaura on globaalisti tunnustettu terveellinen vilja, jonka päivittäinen käyttö edistää veren kolesterolitasojen pysymistä normaalina. Se alentaa jopa veren kolesterolia, mikä puolestaan vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä, tasapainottaa ruoansulatusta ja parantaa veren sokeri- ja rasva-arvoja, Juha-Petteri valottaa.

Globaalisti kaura tekee uutta tulemista myös megatrendin voimalla, joka on tullut jäädäkseen. Maidonkulutus on ollut hitaasti laskeva trendi jo 80-luvulta alkaen ja nyt lasku on vain kiihtynyt.

– Kasviperäisten tuotteiden trendi nousee, kun kuluttajat hakevat laajalla rintamalla vaihtoehtoja maidon rinnalle ja vaihtelua ruokavalioon. Siitä kertoo hiljattain teettämämme kuluttajatutkimus, jonka mukaan jo kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttäneensä kasvipohjaisia tuotteita. Käänne on tapahtunut muutaman vuoden sisällä, Juha-Petteri lisää.

Kotimaisuudella ja ympäristöystävällisyydellä on merkitystä

Kotimaisuus ja ympäristöystävällisyys ovat myös elintarvikevalinnoissa suomalaisille tärkeitä arvoja.

– Käytämme tuotteissamme kotimaista kauraa ja kotimaisia luonnonmarjoja, tuotteemme on pakattu ympäristöystävällisiin kartonkipakkauksiin, jotka valmistetaan Stora Enson Imatran tehtaalta ja omien brändien tuotanto tapahtuu Gasumin kotimaisen biokaasun voimin. Kauratuotteiden puolesta puhuu myös se, että tuotantoprosessi on maidontuotantoa huomattavasti ympäristöystävällisempi, kun koko tuotantoketju otetaan huomioon, Matti kertoo.

Kukkosen veljekset uskovat, että suomalaisuus on valtti myös kansainvälisillä markkinoilla.

– Puhtaan luonnon ja tuoteturvallisuuden merkitys maailmalla kasvaa. Monissa maissa kuluttajat eivät ruokaskandaalien vuoksi enää luota oman maansa elintarviketuotantoon. Meillä on Suomessa nyt upea mahdollisuus hyödyntää markkinapotentiaali ja toivommekin, että yhä useampi suomalainen elintarviketuottaja uskaltaisi lähteä mukaan vientitoimintaan. Siitä hyötyisivät kaikki – eikä vähiten suomalainen maatalous. Me menemme nyt maailmalle kaura edellä, mutta luonnon antimistamme löytyy runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia, joten tulemme jatkossakin toimimaan laboratoriona uusille tuoteinnovaatioille, Juha-Petteri visioi.

Vettä kartonkipakkauksesta

Seuraava uusi aluevaltaus Kaslinkin uutuustuoterintamalla onkin kartonkipakkaukseen pakattu Vesi, joka tulee markkinoille ensi syksynä.

– Tuomme perusveden rinnalle myös makuveden, jonka makumaailma löytyy metsästä. Ympäristöystävällinen kartonkipakkaus on todellinen innovaatio, sillä tähän saakka kuluttajille myytävä vesi on pakattu tyypillisesti muovipulloihin. Maailman meret hukkuvat muoviin, joten Kaslink näyttää tässäkin uutta suuntaa, Juha-Petteri kertoo.

Teksti: Mia Heiskanen

Lue lisää: www.kaslink.fi