Tietoturvallista potilaan etämonitorointia sairaalan ulkopuolella

Bittiumin 30-vuotinen kokemus langattomien teknologioiden kehittämisestä avaa uusia mahdollisuuksia terveydenhuollon kustannusten hallintaan.

Väestön ikääntyessä potilaiden määrä kasvaa. Terveydenhuollon menetelmien kehittyessä tietoa on entistä enemmän saatavilla, mutta kustannukset henkilöä kohden kasvavat koko ajan. Potilaiden kotiuttamista tavoitellaan yhä varhaisemmassa vaiheessa, mikä voi tuoda terveydenhuoltoon merkittävää kustannustehokkuutta. Varhaisemman kotiuttamisen edellytyksenä on tarkan seurannan ja mittauksen mahdollistaminen kotiolosuhteissa etämonitoroinnin avulla.

– Bittium tuo terveydenhuoltoon mukaan langattoman teknologian, pilvipalveluratkaisut, tietoturvan ja biosignaalien monitorointilaitteet, jotka ovat lääkintäviranomaisten hyväksymällä tasolla, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Hannu Huttunen.

Maaliskuussa Bittium lanseerasi sydämen sähköisen toiminnan reaaliaikaiseen etämonitorointiin tarkoitetun Bittium HolterPlus™ -ratkaisun. Bittium HolterPlus -etämonitorointiratkaisu mahdollistaa esimerkiksi kotoaan etämonitoroitavan potilaan EKG-mittaustiedon siirron tietoturvallisesti ja reaaliaikaisesti monitorointilaitteelta pilvessä toimivaan lääketieteen etälausuntopalvelualustaan, josta se on siirrettävissä analyysiohjelmaan lääkärin analysoitavaksi.

Reaaliaikaisuus varmistaa sen, että potilas pysyy jatkuvan valvonnan piirissä, vaikka toipuisi kotonaan. Jos käännettä pahempaan suuntaan alkaa tapahtua, siihen pystytään reagoimaan saman tien. Tämä mahdollistaa entistä aikaisemman potilaan kotiutumisen sairaalasta turvallisesti.

Toinen Bittiumin biosignaalien etämonitorointiratkaisu on Bittium BrainStatus™, joka mahdollistaa ensihoidossa nopean aivojen sähköisen toiminnan eli EEG:n mittaamisen ja mittaustiedon siirron tietoturvallisesti pilvipalvelun kautta lääkärille analysoitavaksi potilaan hoitoa varten. Kyse on kahdesta herkästä aihealueesta: yhtäältä lääketieteellisten mittausten tekemisestä hoitoyksikön ulkopuolella sekä mittaustiedon siirtämisestä luotettavasti ja tietoturvallisesti hoitoyksikön ammattilaisten ulottuville.

– Harva yritys pystyy, globaalissakaan mittakaavassa, tarjoamaan näin kattavaa ja laadukasta kokonaisratkaisua, Hannu Huttunen toteaa. – Terveydenhuollon kaltaisen, äärimmäistä luotettavuutta ja turvallisuutta edellyttävän toimialan ollessa kyseessä, harva on valmis ottamaan kontolleen esimerkiksi sen varmistamisen, että eri toimittajien osa-alueet sopivat saumattomasti yhteen. Teksti: Timo Mansikka-aho

www.bittium.com

Bittium

Bittium Oyj on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen. Bittium tarjoaa terveydenhuollon teknologian tuotteita ja palveluita biosignaalien mittaamiseen kardiologian, neurologian, kuntoutuksen, työterveyden ja urheilulääketieteen osa-alueilla sekä korkealaatuisia tietoturvaratkaisuja mobiililaitteisiin ja kannettaviin tietokoneisiin. Bittium Oyj on listattu NASDAQ Helsingissä.

Ritaharjuntie 1, FI-90590 Oulu, Finland
Tel. +358 40 344 2000