Tinkimätön työ asiakasomistajien eteen tuottaa tulosta

Osuuskauppa PeeÄssän tehtävä on tuottaa etuja ja palveluja asiakasomistajilleen Pohjois-Savossa. Vaikka toiminta-ajatus on reilusti yli 100-vuotias, se kantaa yhä edelleen.

On hienoa huomata, että maailman melskeissä on jotain, joka pysyy ja voi hyvin – nimittäin osuustoiminta. Sitä edustaa parhaimmillaan Pohjois-Savossa toimiva osuuskauppa PeeÄssä, jonka juuret aina vuoteen 1903. – Meidän elämän juuri ulottuu vuosisadan alkuun, jolloin Lapinlahdelle perustettiin osuuskauppa. Kylän valveutunut sivistyneistö pohti, miten kyläläisille saataisiin heidän tarvitsemiaan tavaroita, jotka olivat liian kalliita. Entäpä jos tarpeet ja voimavarat yhdistettäisiin ja tavaroita alettaisiin hankkia yhdessä, jolloin ne saisi halvemmalla? Tätä tehtävää varten perustettiin osuuskauppa ja sitä samaa tehtävää Osuuskauppa PeeÄssä toteuttaa edelleen, vaikka palvelujen kirjo onkin vuosikymmenten saatossa laajentunut. Osuustoiminnallisen toimintamme ydin on hankkia jäsenillemme heidän tarvitsemiaan tavaroita ja tuottaa palveluja niin edullisesti kuin mahdollista, Osuuskauppa PeeÄssän toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää taustoittaa.

Mittarina maakunta

Tänä päivänä Osuuskauppa PeeÄssä on maakunnallinen palveluyritys Pohjois-Savossa, joka harjoittaa marketkauppaa, matkailu- ja ravitsemuskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa 20 kunnan alueella 80 toimipaikan voimin.

– Kuluneet vuosikymmenet ovat osoittaneet, että tämän kokoinen maakunta on osuuskaupalle luonteva mitta. Meillä on riittävän suurena voimaa investoida ja kehittää koko alueen palveluita, mutta olemme samalla riittävän pieniä, jotta päätöksenteko pysyy lähellä asiakasomistajien arkea.

Hyvinvointia koko maakuntaan

PeeÄssä rakentaakin omalla työllään määrätietoisesti jäsentensä ja koko Pohjois-Savon hyvinvointia.

– Meidän on lunastettava paikallisesti olemassa olomme oikeutus toteuttamalla arjessa tinkimättömästi toiminta-ajatustamme tuottaa asiakkaille palveluita ja etuja. Vahvuutemme on se, että tunnemme paikalliset asiakkaat, markkinat ja pystymme näin vastaamaan paremmin kuluttajatarpeeseen ja -kysyntään.

Hyvä esimerkki on Vieremä, joka on valtakunnallisesti tunnettu lähinnä Niskasen hiihtäjäsisaruksista ja Ponssesta. – Vieremä on pieni paikkakunta, jonne ei valtakunnallisesta näkövinkkelistä olisi järkevää rakentaa uutta myymälää. Me seulomme markkinoita kuitenkin alueellisesti tiheämmällä kammalla, joten Vieremä on meille merkityksellinen paikkakunta. Siksi sinne on rakennettu uusi S-market.

Asiakkaiden arjessa on oltava aktiivisesti läsnä, joten asiakaspalautekin kanavoituu tänä päivänä monikanavaisesti. – Luen itse jokaisen sähköisesti meille lähetetyn asiakaspalautteen ja pyrin käymään toimipaikoissamme niin usein kuin mahdollista vaihtamassa kuulumisia työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Se on samalla oiva tapa skannata, miten pärjäämme paikallisessa kilpailussa.

Mukana koko elämän kirjo

Kankaanpään mukaan uusia liikeideoita ja tarjontaa kehitetään aina asiakasomistaja edellä. – Kaiken kehittämisen lähtökohta on se, miten merkityksellinen uusi yksikkö, liikeidea, palvelu tai tuote on asiakasomistajan arjessa. Tarkastelemme asiakasomistajien arkea laajasta perspektiivistä, mikä näkyy palvelu tarjonnassa, jossa on mukana koko elämän kirjo päivittäistavarakaupasta rautakauppaan, hotelleihin, ravintoloihin ja jopa tapahtumiin. Seuraamme väestön muuttoliikkeitä ja kehitämme tarjontaa sen mukaan. Päivittäistavarakauppa on luonnollisesti isossa roolissa, koska se on eniten käytetty palvelu.

Kaikki hyötyvät

Tällä hetkellä PeeÄssä suunnittelee uutta Prismaa Varkauteen, joka on osuuskaupan suurin investointi hetkeen. Kuopion keskustassa Sokoksen alakerran S-market on puolestaan juuri remontoitu uuteen uskoon. – Tulemme edelleen kasvattamaan lähikauppojen lukumäärää, sillä haluamme kohdistaa palvelut sinne, missä niitä tarvitaan.

PeeÄssä pyrkii kattamaan Prisma-, S-Market ja Sale-ketjujen avulla asiakkaiden päivittäisostostarpeet eri viikonpäivinä. Asiakkaan ostokäyttäytyminen tuottaa etua bonusjärjestelmän kautta. - Kun asiakas keskittää ostoksensa meille, hän hyötyy siitä progressiivisena bonuksena. Meillä on puolestaan vastuu ja velvollisuus hyödyntää hankinnoissa volyymietu, josta asiakas saa oman osuutensa bonuksena. Näin PeeÄssä rakentaa jäsentensä ja koko Pohjois-Savon hyvinvointia. Se on osuustoiminnan ydin, joka tuottaa tulosta ja menestystä kaikille osapuolille. Teksti: Mia Heiskanen

www.s-kanava.fi/web/peeassa/etusivu

Editori Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija