Valaistus viimeistelee viiden tähden kylpyhetken

Rentouttava spa-tunnelma omassa kylpyhuoneessa kuulostaa täydelliseltä: ihana sauna- tai kylpyhetki, ja aivan omassa rauhassa ilman tungosta.

Luksustunnelmaa tavoittelevan kannattaa suunnitella kylpytilat huolella ja hyvissä ajoin. Siten voidaan taata, että myös valaistuksesta tulee tunnelmaan sopiva.

– Valaistus vaikuttaa tilan tunnelmaan enemmän kuin mikään muu. Valolla on merkitystä myös vireystasoon, kertoo Peter Ruokonen Cariitti Oy:stä.

Cariitti on valaistuksen asiantuntija, jonka näyttelytilassa Espoossa pääsee kokemaan, miten valaistus muuttaa huoneen tunnelmaa.

– Moni on sanonut, että sitä ei voi oikein kuvailla, vaan se pitää kokea paikan päällä.

Samalla saat Cariitista myös kotimaisena puusepäntyönä valmistetut saunanlauteet ja pukuhuonekalusteet.

Saunatilojen ja kylpyhuoneen sisustamisessa viimeistelee viiden tähden kylpyhetken kiinnitetään usein paljon huomiota kiintokalusteisiin ja pintamateriaaleihin. Huolella tehdyt sisustusratkaisut saattavat kuitenkin valmiiksi asennettuina näyttää aivan toisenlaisilta kuin esitteessä. Ongelma saattaa olla valaistuksessa.

– Moni asentaa kirkkaan valon kattoon ja ajattelee, että valaistus on sillä hoidettu. Spottivalojen avulla kyllä näkee hyvin, mutta valaistuksella voidaan myös korostaa ja pehmentää huoneen eri osia, Peter Ruokonen sanoo.

"Miltä kuulostaisi saunahetki tähtitaivaan alla tai revontulien loimussa?"

Hän kehottaa miettimään saunan tai kylpyhuoneen käyttöä laajemmin. Hyvä yleisvalo on toki siivoojan ilo, mutta tunnelman vuoksi kannattaa lisätä myös muita valoja.

Tarpeen mukaan valaistusta voidaan himmentää ja valon lämpötilaa muuttaa kylmän ja lämpimän välillä. Nykytekniikka suo myös mahdollisuuksia säätää valon väriä ja jäljitellä luonnonvaloa eri tavoin.

Miltä kuulostaisi vaikkapa saunahetki tähtitaivaan alla tai revontulien loimussa? Tai kylpeminen tulen hehkua muistuttavassa valaistuksessa?

Halutessaan valaistukseen voi kytkeä langattoman ohjauksen ja puheohjauksen.

– Suunnittelu riippuu lopulta tilan käyttäjien tarpeista. Kannattaa ottaa yhteyttä, niin voimme pohtia erilaisia ratkaisuja yhdessä.

Teksti: Nadia Paavola

Cariitti Oy

Valaistuksen asiantuntija. Täydelliset saunan sisustukset, lauteet, paneelit ja oheistuotteet. Yli 20 vuotta toiminut perheyritys, jonka näyttelytila sijaitsee Espoossa osoitteessa Niittyrinne 2B.

www.cariitti.fi

Editor Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija