Vastuullisuus on perheyrityksen ytimessä

Halvan lakritsit ja salmiakit ovat paitsi herkullisia ja suussa sulavia, myös turvallisia ja vastuullisesti lähellä tuotettuja. Suomalainen perheyritys pitää huolen työntekijöistään ja ottaa yhteiskuntavastuunsa vakavasti.

Oy Halva Ab:n juuret juontavat Kreikkaan, josta nykyisen toimitusjohtajan Jean Karavokyroksen isoisä ja -setä lähtivät Pietariin etsimään parempaa elämää. Vallankumous toi veljekset Helsinkiin ja yritystoiminta halvan valmistamiseksi alkoi vuonna 1928. Edelleen käytössä oleva tehdas rakennettiin 1950-luvulla Pitäjänmäelle.

– Perheyrityksenä pidämme aidosti huolta yli 90 työntekijästämme. Meillä ei ole koskaan ollut yt-neuvotteluja ja työsuhteemme ovat pitkiä. Haluamme työntekijöittemme pärjäävän yllättävissäkin tilanteissa, joten tarvittaessa lainaamme rahaa, kertoo Karavokyros.

Valmistuksessa vastuullisuus näkyy pyrkimyksenä mahdollisimman tehokkaaseen ja vähäenergiseen tuotantoon, suunnitteilla on myös aurinkoenergian käyttöönotto. Tuotannossa syntyvät sivuvirrat ohjataan rehuksi.

Pakkauksissa tavoitteena on vähentää muovin ja pahvin käyttöä, tuotteiden säilyvyys huomioiden. Muovin ja pahvin vähentämisen lisäksi työn alla on kierrätettävän muovin käyttöönotto. Teksti: Maija-Liisa Saksa

Halva

Oy Halva Ab on suomalainen keskisuuri perheyritys, jossa perheen kolmannen sukupolven edustajat ovat vahvasti mukana yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Meillä on upea henkilökunta ja paljon pitkiä työsuhteita. Makeistehdas, pakkaamo ja tehtaanmyymälä sijaitsevat Pitäjänmäellä, Helsingissä. Yrityksemme on erityisesti tunnettu lakritsi- ja salmiakkimakeisista, joista yli 30 % menee vientiin. Tuotteitamme viedään Euroopan maiden lisäksi mm. Venäjälle, Israeliin, Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Afrikkaan ja Uuteen Seelantiin sekä Australiaan.

www.halva.fi

P. (09) 774 6200

Editor Helsinki
Valtteri Rantalainen | +358 40 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi