Vastuullisuuspäätöksiä tehdään päivittäin

Yrityksiltä edellytetään nykyään yhä suurempaa vastuullisuutta, ja niiden toimia seurataan eri tasolla kuin aiemmin. On helppoa sanoa olevansa vastuullinen yritys, mutta sen toteuttaminen vaatii paljon työtä, johdon sitoutumista, resursseja – sekä kykyä sanoa tarvittaessa ei.

– Ei ole kyse pelkästään siitä, mitä yrityksenä teemme. Se, miten toimimme, on myös olennaista. Ympäristöystävällisten ja -tehokkaiden ratkaisujen tuottaminen on keskeisessä asemassa strategiassamme, mutta vastuullisuuskäsite koskee myös sitä, miten vaikkapa ihmisoikeusasiat huomioidaan ja millä tavoilla huolehdimme toimintojen läpinäkyvyydestä. Meille on tärkeää, että eettisiä toimintaohjeitamme noudatetaan käytännössä ja kaikissa toiminnoissa, kertoo Cargotecin Ethics and Compliance -johtaja Anna Romberg.

Cargotecin eettisyyden ja vastuullisuuden viitekehys perustuu parhaisiin käytäntöihin, jotka on määritetty kansainvälisesti tunnetuissa ohjeissa (mm. UN Global Compact, OECD guidelines sekä UK Bribery Act Adequate Procedures -ohjeet). Kun toimitaan haastavilla, globaaleilla markkinoilla ja käytetään lukuisia jakelijoita sekä tavarantoimittajia, missä menee vastuullisuuden raja?

– Vaikka yritys ulkoistaa toimintojaan ja käyttää kolmansia osapuolia, on sen silti kannettava vastuunsa. Silmien sulkemisen aika on ohi, läpinäkyvä toiminta on kaikkien etu.

Henkilöstön sitouttaminen ja seuranta on tärkeää

Jokainen tekee päivittäin vastuullisuuteen liittyviä päätöksiä. Avainasemaan nouseekin se, miten koulutetaan ja lisätään ymmärrystä eettisyydestä ja vastuullisuudesta sekä se, milloin pitää tarttua asioihin tai pyytää apua.

– Haluamme luoda kulttuurin, jossa haasteellisimmistakin asioista keskustellaan avoimesti. SpeakUp-kanavassamme ilmoituksia voi tehdä anonyymisti, ja sitä kautta saamme myös käytännönläheistä tietoa kentältä.

– Kaikilla työntekijöillä pitää olla oikeat työkalut ja rohkeus toimia oikein tilanteessa, jossa pitää tehdä vastuullisia päätöksiä. Cargotecin vastuullisuustyö sisältää mm. käyntejä yksiköissä ympäri maailman sekä eettisten toimintaohjeiden peruskoulutusta kaikille työntekijöille. Ihmisemme kentällä tuntevat paikallisasiat. Jos todella haluaa muuttaa toimintatapoja, meidän on oltava siellä läsnä, Romberg toteaa.

VASTUULLISUUSTAVOITTEET VUONNA 2018

• Tapaturmataajuus (IIFR) 4,0 tuotantolaitoksissa
  • Kaikki Ruotsin ja Suomen toimipaikat käyttävät uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä (tavoite on jo toteutunut)
  • Cargotecin toimien ihmisoikeusriskit arvioidaan uudistetulla menetelmällä