Verkosto varmistaa asiakaslähtöiset terapiapalvelut

Potilaan tilanteesta lähtevä, yksilöllisesti suunniteltu kuntoutus on avainasemassa silloin, kun haetaan pitkäkestoisia hyötyvaikutuksia. Fysio-, toiminta- ja psykoterapia ovat toimialueita, joilla erikoistumisella pystytään tuottamaan vieläkin parempia palveluja ja asiakaskokemuksia.

Vaikka yksi terapia-alaan liittyvistä trendeistä on pienyrittäjien liittyminen osaksi valtakunnallisia toimijoita, suuri osa palveluista tuotetaan edelleen pienyrittäjien voimin. Pienyrittäjyys mahdollistaa monia etuja potilaan näkökulmasta – moni pienyrittäjä on syventänyt osaamistaan valitsemallaan erikoistumisalueella sen sijaan, että laajentaisi omaa palvelutarjontaansa.

Jotta mahdollisimman monelle pystyttäisiin tarjoamaan hyviä ja tuloksia tuottavia palveluja, hyvät neuvot ovat pienyrittäjille tarpeen.

Yksi ratkaisun avain löytyy verkostoista, joissa eri osaamisalueet saadaan täydentämään toisiaan.

"Erikoisosaajien verkottuminen on tärkeää", kertoo fysioterapeutti Virpi Hentunen. "Sen avulla pienyrittäjä voi tarjota laadukasta ja luotettavaa palvelua myös oman erityisalueensa ulkopuolelta."

Hentunen on itse muodostanut terapeuttiverkoston Katja KaunismäenMarja Laakson ja Henna Kekkosen kanssa. Nelivaljakon palveluista löytyy kattava valikoima erilaisten terapioiden erikoisosaamista.

"Pienyrittäjä ei voi erikoistua kaikkeen", Henna Kekkonen huomauttaa. "Verkoston vahvuus perustuu tiedon jakamiseen ja sujuvaan yhteistyöhön. Jos potilas kaipaa sellaista apua, jonka tiimoilta terapeutilla ei ole parasta mahdollista osaamista, verkostosta löytyy kumppani, kenen puoleen hänet voi ohjata."

Verkostoa käyttämällä potilas pääsee nauttimaan kattavasta palveluvalikoimasta ilman, että hänen tarvitsee tinkiä pienyrittäjän ainutlaatuisesta sitoutumisesta ja potilaan tarpeista lähtevästä palveluasenteesta.

"Pienyrittäjä pystyy suhtautumaan työhönsä joustavammin kuin suurempien yritysten ammattilaiset", toteaa puolestaan Marja Laakso. "Kevyiden organisaatiorakenteiden ansiosta pystymme kohdistamaan voimavaramme täysipainoisemmin asiakastyöhön."

Todellisiin synergiaetuihin pystyvä verkosto ei synny automaattisesti. Katja Kaunismäki summaa, että lisäarvo muodostuu nimenomaan yhteisestä arvomaailmasta ja tavasta ajatella joka tilanteessa potilaan parasta. Silloin kaikki voittavat.

"Pienyrittäjinä haluamme edelleen toteuttaa omia ajatuksiamme ja visioitamme. Verkoston rooli luottamuksen ja lisäturvan tarjoajana on tärkeää, niin potilaiden kuin meidän itsemme kannalta."

Virpi Hentunen

Neurologinen kuntoutus, eläin- ja luontoavusteiset menetelmät, lääketieteellinen akupunktio

virpi.hentunen@terapiapilgrim.fi

terapiapilgrim.fi

Erityisosaaminen:

Neurologinen kuntoutus fysiotetapeuttisin menetelmin, mm. bobath aikuisneurologisen kuntoutujan havainnointi- ja tutkimismenetelmä, reumaa sairastavan lapsen ja nuoren fysioterapia menetelmä, vaikean crps -kivun hoitaminen fysioterapeuttisin keinoin, mekaanisen kuormituksen erotusdiagnosointi, eläin- ja luontoavusteiset menetelmät fysioterapiassa, lääketieteellinen akupunktio.

Myös koira-avusteinen menetelmä tukena neurologisessa fysioterapiassa.

Katja Kaunismäki

Neurologinen kuntoutus, kipukuntoutus, ja psykofyysinen fysioterapia

katja.kaunismaki@terapiapilgrim.fi

terapiapilgrim.fi

Erityisosaaminen:

Laaja fysioterapeuttinen osaaminen sekä kokonaisvaltainen työote jo 15 vuoden ajalta mm. neurologinen erikoistumiskoulutus sekä kipukuntoutuksen ja psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksia. Asahi- ja pilates-menetelmät tukevat kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Akupunktio koulutus sekä MDT- certificated (mekaaninen rangan tutkiminen ja hoito) kuuluvat myös Katjan osaamisalueisiin. Mahdollisuus palvella monipuolisissa ympäristöissä asiakkaan tavoitteiden ja tarpeiden mukaan.

Asiakaskunta koostuu lapsista aikuisiin ja senioreihin. Pitkä kokemus mahdollistaa asioiden syventämiseen. Kuntoutuksessa hyödynnetään myös mahdollisuuksien mukaan luontoa ympäristönä.

Marja Laakso

Toimintaterapia, perhe- ja paripsykoterapia ja työnohjaus

marja@toimintalaakso.net

toimintalaakso.net

Erityisosaaminen:

Lapsen ja nuoren tilanteen tukeminen myös perheterapeuttisin keinoin, esimerkiksi silloin, kun on kyse neuropsykiatrisista ongelmista (esimerkiksi ADHD, autismikirjon pulmat) tai tunne-elämän vaikeuksista. Osaaminen Theraplayn keinoista (Ryhmätheraplay-ohjaaja, -kouluttaja ja -työnohjaaja). Myös erityispedagogisten menetelmien tuntemus (Varhaiskasvatuksen erityisopettaja)

Perhe- ja pariterapia, toimintaterapia, työnohjaus, myös koulutuspalveluja lasten kanssa työskenteleville. Pitkä kokemus lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelystä sekä yrittäjänä että työntekijänä.

Henna Kekkonen

Toimintaterapia, neurologinen kuntoutus, aivovauriokuntoutus, seksuaaliterapia

henna.kekkonen@terapiaperhonen.com

terapiaperhonen.com

Erityisosaaminen:

Aivovauriokuntoutus toimintaterapian osalta, seksuaaliterapeutin työssä erityisosaaminen sairastumisen vaikutuksista seksuaalisuuteen, erityistä tukea tarvitsevien ihmisten seksuaalisuus sekä kuntoutusalan ammattilaisten kouluttaminen seksuaalisuuden huomioimisesta kuntoutustyössä.

Henna on kirjoittanut myös kirjallisuuskatsaustason artikkeleita, erityisesti suunnattuna kuntoutusalan ammattilaisille seksuaalisuuden huomioimisesta.

Editor Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija