Ympäristövaikutukset haltuun myös pienyrityksissä

Liiketoiminnan aiheuttamien ympäristövaikutusten vähentäminen on yhä tärkeämpi osa yritysten strategiaa. Omille asiakkaille ja sidosryhmille on pystyttävä todentamaan eri lähteistä syntyvien päästöjen määrä ja erityisesti niiden vähentäminen. Tämän mahdollistaa EnerKey SaaS-palvelu, joka yhdistää uudella, säästöjä tuovalla tavalla ympäristövastuullisuuden ja energianhallinnan. Jatkossa kumppanuusmallin myötä EnerKey-palvelu on tarjolla myös pienille yrityksille energiayhtiöiden ja muiden kanavakumppanien kautta.

EnerKeyn käyttäjät ovat tähän asti olleet pääosin isoja yrityksiä ja kaupunkeja.

– Haluamme auttaa kaikkia käyttämään vähemmän resursseja. Järjestelmällisen seurannan, raportoinnin ja analysoinnin avulla tehdyt toimenpiteet näkyvät vähentyneinä päästöinä, jätteinä, pienentyneenä energiankulutuksena sekä parempana sisäilmana. Olemme pilotoineet kahden asiakkaamme, Helenin ja Väreen, kanssa Powered by EnerKey energianhallinnan alustan. Se tarjoaa loppuasiakkaille, esimerkiksi taloyhtiöille ja isännöintitoimistoille, työkalut vastuulliseen energianhallintaan. Jatkossa palvelumme on kaikkien käytettävissä, toteaa EnerKeyn Vice President Jaakko Huhta.

– Olemme vastuullisten energianhallintapalvelujen markkinajohtaja Pohjoismaissa. Pelkän energiankulutuksen mittaaminen eri kohteissa on helppoa, mutta me pystymme auttamaan yrityksiä löytämään kiinteistömassastaan kohteet, joihin säästötoimet kannattaa kohdistaa. Palvelumme käyttöönoton jälkeen asiakkaamme ovat vähentäneet energiankulutustaan ja päästöjään jopa viisi prosenttia pelkästään systemaattisella toiminnalla, ilman ainuttakaan investointia, kertoo Huhta.

Pitkäjänteisen yhteistyön, energiansäästöinvestointien ja EnerKeyn avulla esimerkiksi Kesko on saanut vuosittain viiden miljoonan euron säästöt energiankulutuksessaan. Palvelun avulla pystytään hallitsemaan energiansäästöpotentiaaleja, -investointeja sekä energiatehokkuustoimenpiteitä. Palvelu myös automaattisesti seuraa älykkäästi toimenpiteiden vaikuttavuutta ja onnistumista.

– Palvelujemme avulla voidaan seurata kaikkien energialaatujen, nyt myös liikennepolttoaineiden ympäristövaikutuksia. Toisessa uutuuspalvelussamme selvitetään eri jätelaatujen määrä ja niistä aiheutuvat päästöt.

”Kehitämme EnerKeytä jatkuvasti entistäkin älykkäämmäksi energianhallinnan ja vastuullisuuden alustaksi. Ensimmäisenä palveluntuottajana voimme esimerkiksi yhdistää kiinteistöjen energiajohtamisen sisäilman laadun johtamiseen ja kävijäseurantaan.” - Jaakko Huhta

Yksinkertaisimmillaan tiedot saadaan vuositasolla vastuullisuusraportointia varten, mutta järjestelmä voidaan kytkeä jatkuvaan seurantaan, jolloin tehtyjen muutosten vaikutus saadaan esiin nopeasti, selvittää Huhta.

Sisäilman laatu osaksi energianhallintaa

Energiansäästö on saattanut kostautua sisäilman laadun huononemisena. Enerkeyn yhteistyö sisäilman laatuun erikoistuneen IISY Oy:n Freesi-sisäilmapalvelun kanssa mahdollistaa ensimmäistä kertaa kiinteistöjen energianhallinnan johtamisen liittämisen sisäilman laadun johtamiseen laajamittaisesti.

Enerkeyn asiakkaat ovat kansainvälisiä suomalaisia yrityksiä ja sen ISO 50001 ja ISO 14001 - sertifioituja palveluja käytetään jo kymmenessä maassa.

EnerKey Enegia Solutions Oy

• Vastuullisten energiahallintapalvelujen markkinajohtaja Pohjoismaissa

• Palvelut käytössä 10 Euroopan maassa

• Liikevaihto 6 milj. €

• 1000 asiakasta, yli 15 000 kiinteistöä

• Yli 100 000 mittauspistettä

• Yli 80 integraatiota ja rajapintaa

EnerKey mahdollistaa yrityksille pitkäjänteisen, vastuullisen ja säästöjä tuovan energiajohtamisen.

www.enerkey.com

Editor Helsinki