Yrityspäättäjä – oletko varautunut identiteettivarkauden riskeihin?

Identiteettivarkaudet ovat nopeimmin kasvava rikollisuuden laji länsimaissa. mySafetyn tutkimuksen mukaan 15 % ruotsalaisyrityksistä on joutunut identiteettivarkauden uhriksi. mySafetyn identiteettivakuutukset vähentävät liiketoimintariskejä, mikäli sinä tai yrityksesi joudutte identiteettivarkauden kohteeksi.

MySafety on tutkinut identiteettivarkauksia jo pitkään.

– Tutkimusten valossa näyttää siltä, että identiteettivarkaudet ovat digitalisaation myötä tulleet jäädäkseen ja niiden määrä kasvaa rajusti. Tutkimuksen mukaan 160 000 suomalaisia on kokenut identiteettivarkauden. Tästä huolimatta lähes puolet pk-yrityksistä ei ole tutkimuksen mukaan huomioinut tätä riskiarvioinneissa, mySafety Suomen toimitusjohtaja Niclas Fagerlund toteaa.

– Suurin haaste onkin se, että yrityksissä ei tiedosteta identiteettivarkauksien uhkaa. Yrityksissä identiteettivarkaus voi kohdistua omistajaan henkilökohtaisesti ja aiheuttaa näin ongelmia yritykselle – tai päinvastoin, jatkaa Fagerlund.

Identiteettivarkaus tapahtuu sekunneissa

Epätietoisuutta aiheuttaa myös identiteettivarkauden käsite: mitä se tarkoittaa, missä ja milloin varkaus voi tapahtua? mySafetyn teettämän tutkimuksen mukaan liki neljännes identiteettivarkauksista on tapahtunut tietomurron kautta. Rikolliset saavat helposti kalasteltua henkilötietoja esimerkiksi sosiaalisesta mediasta tai sähköpostitilien kautta. Henkilötietovarkauksien lisäksi myös tietovuodot voivat johtaa identiteettivarkauteen – meidän kaikkien tiedot ovat saatavilla digitaalisessa maailmassa.

– Identiteettivarkaus voi tapahtua sekunneissa, mutta se saatetaan huomata yrityksessä vasta pitkän ajan kuluttua. Yrityksen nimissä voidaan tilata tuotteita ja tehdä tilapäinen osoitteenmuutos, jotta ne saadaan toimitettua muualle. Rikoksen selvitystyö vie paljon aikaa ja resursseja, kertoo Fagerlund.

Varaudu ja vakuuta

Miten yrittäjä ja yrityspäättäjä voivat ennakoida riskit?

– Tärkeintä on tunnistaa ja analysoida riskit, kouluttaa henkilöstö sijais- ja kesätyöntekijöitä myöten ja tukkia tietojärjestelmien tietoturva-aukot. Sen lisäksi yritys kannattaa vakuuttaa.

mySafetyn Yrityksen Identiteettivakuutus antaa turvaa yrityskaappaus- ja petostilanteissa.

– Valvomme tietojasi, asiantuntijamme auttavat ongelmatilanteissa ja korvaamme identiteettivarkauden aiheuttamia taloudellisia tappioita. Yrittäjät ja yrityspäättäjät eivät jää yksin asian kanssa ja voivat nukkua yönsä rauhassa, kun mySafety valvoo heidän puolestaan.

Teksti: Mia Heiskanen

mySafety Group

mySafety tuo lisäarvoa sekä kuluttajille että yrityksille tarjoamalla innovatiivisia vakuutuksia ja palveluita, jotka vastaavat markkinoiden uusiin vaatimuksiin ja puutteisiin. Ruotsissa vuonna 1999 perustettu mySafety tarjoaa vakuutus- ja turvapalveluja Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

www.mysafety.fi

www.mysafety.fi/identiteettivarkaus