Ystäviä, verkostoja ja parempi asema suomalaisilla työmarkkinoilla

Uusiseelantilainen James McDade opiskelee kansainvälistä liiketoimintaa Seinäjoen ammattikorkeakoulun BBA-koulutuksessa. Opiskelu antaa Jamesille hyvät edellytykset toteuttaa unelmansa yrittäjyydestä Suomessa.

Jamesilla on kansainvälinen tausta ja hän kertoo matkustaneensa lapsuutensa ympäri maailmaa. – Aloitin koulunkäynnin Ranskassa, mutta sain lukion päätökseen kotimaassani Uudessa-Seelannissa. Lukion jälkeen työskentelin hetken Australiassa, mutta palasin opiskelemaan yliopistoon Uuteen-Seelantiin, jossa tapasin suomalaisen tyttöystäväni. Kun häneltä loppui työviisumi, tulimme Suomeen, jotta hän voisi aloittaa täällä opinnot. Menimme Suomessa naimisiin ja hän aloitti hoitotyön opinnot SeAMKissa. Näin päädyimme Seinäjoelle, James kertoo.

Paremmat työllistymis­mahdollisuudet

James työskenteli muutaman vuoden Suomessa ravintola-alan maahantuonnissa, mutta huomasi pian, että työllistymismahdollisuudet paranisivat huomattavasti, mikäli hänellä olisi Suomessa suoritettu tutkinto. – Se oli karu totuus, vaikka olinkin läpäissyt kansallisen kielitestin. Olin tavannut jo aiemmin SeAMKin opiskelijoita, joten kiinnostuin englanninkielisestä BBA-tutkinnosta. Laitoin hakemuksen sisään ja sain onnekseni opiskelupaikan.

James aloitti opinnot Bachelor of Business Administration (BBA) kansainvälisen liiketoiminnan -linjalla, jonka opiskelukielenä on englanti.

– Koulutussisältö keskittyy yritysten ja organisaatioiden kansainväliseen toimintaan. Opinnot kehittävät opiskelijoiden valmiuksia yrittäjyyden suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen globaalissa ympäristössä. Olen ollut todella tyytyväinen koulutussisältöön, sillä unelmissani siintää oma yritys. Ensimmäinen vuosi oli hauska, sillä perustimme ryhmissä virtuaaliyritykset, joiden toimintaa lähdimme suunnittelemaan ja toteuttamaan aivan kuten reaalimaailmassa.

Erinomaiset opettajat ja opiskeluympäristö

James kiittelee SeAMKia opiskeluympäristönä. – Koulutuskokonaisuus on toteutettu hienosti. Opettajat ovat helposti lähestyttäviä ja aina valmiita auttamaan, tilat ja palvelut ovat modernit. Olen saanut myös koulun henkilöstöltä aina tarvittaessa apua vaikkapa opintosuunnitelman työstämisessä. Opintoihin kuuluu runsaasti ryhmätyöskentelyä, jonka olen kokenut pelkästään positiiviseksi asiaksi. Ryhmätyöt antavat hyvän tuntuman työ- ja liike-elämään, sillä opiskelijoilla on hyvin erilaiset taustat ja työelämän kokemukset. Opiskelu kansainvälisten opiskelijoiden parissa on eläväistä ja värikästä. Olen luonut uusia ystävyyssuhteita ja oppinut uusista kulttuureista – ja päässyt kokemaan yhteisissä illanvietoissa myös uusia makuelämyksiä.

Digitaalinen liiketoiminta paremmin hanskaan

Jamesin mielestä opinnot ovat kehittäneet hänen ymmärrystään eritoten digitaalisen liiketoiminnan saralla. – Koen, että minulla on nyt huomattavasti parempi käsitys liiketoiminnasta yleensä ja syvällisempi käsitys digitaalisesta liiketoiminnasta muuttuvassa maailmassa. Ne ovat taitoja, joita tarvitaan reaalielämässä. Minulla on vielä kolme lukukautta BBA-opintoja jäljellä, ja unelmana perustaa oma yritys opintojen päätyttyä. Olen harkinnut myös jatkavani jossain vaiheessa opintojani SeAMKissa MBA-tutkinnolla.

James on sitä mieltä, että hän on opintojen päätyttyä huomattavasti vahvemmilla työmarkkinoilla tai yrittäjänä. Lisäbonuksena hän on saanut jo nyt arvokkaita kontakteja ja uusia verkostoja tulevaisuutta varten. – Suosittelen SeAMKin BBA-tutkintoa kenelle tahansa, joka haluaa kehittää kielitaitoaan ja oppia uutta kansainvälisellä koulutuslinjalla. Avoin mieli ja uskallus haastaa itsensä kantavat pitkälle! Teksti: Mia Heiskanen

SeAMK tarjoaa koulutusta nuorille ja aikuisille sekä suomeksi että englanniksi.

Osaamista ja koulutusta on tarjolla kuudella eri koulutusalalla: kulttuuri, luonnonvara, ravitsemus, sosiaali- ja terveys, tekniikka ja liiketalous.

Hae: seamk.fi/haku

Kevään yhteishaun