• Efora Oy/

Eforan Imatran yksikkö paransi turvallisuuttaan ja työympäristöään – toinen sija Teknologiateollisuuden kilpailussa

Report this content

LEHDISTÖTIEDOTE 8.6.2017 – Efora Oy:n Imatran tulosyksikkö sijoittui toiseksi Huolto ja kunnossapito -sarjassa, kun Teknologiateollisuuden parhaat työympäristöt 2017 palkittiin tiistaina. Efora haluaa tulla tunnetuksi älykkään kunnossapidon yrityksenä myös turvallisuuden näkökulmasta, sanoo toimitusjohtaja Ilkka Tykkyläinen.

Efora Oy:n Imatran tulosyksikkö sijoittui toiseksi Teknologiateollisuuden parhaita työympäristöjä mittaavan Haastamme-kisan Huolto ja kunnossapito –sarjassa. Kilpailuun osallistui yli 100 yritystä eri puolilta maata. Eforan kaikki yksiköt (Heinola, Honkalahti, Imatra, Kitee, Oulu, Uimaharju, Varkaus, ja Veitsiluoto) osallistuivat kilpailuun toista kertaa.

– Tiesimme edellisvuoden kilpailun perusteella, että turvallisuusjohtamisen järjestelmämme ovat hyvällä tasolla. Toteutimme kaikilla paikkakunnilla 5S-projekteja, joilla kehitettiin järjestys- ja siisteysasioita työympäristöissä, kertoo Eforan turvallisuuspäällikkö Jouni Mikkola.

– Imatralla onnistuimme, koska turvallisuudesta ja työympäristöstä on tullut yhteisen sparraamisen asia. Esimerkiksi puuttuvista suojavälineistä huomautetaan toisille asemaan katsomatta ja vastaanotto on ”hyvä kun huomasit”. Myös työsuojeluvaltuutetun työ on turvallisuuden eteen on tuonut merkittävää kehitystä, kertoo tyytyväisenä Eforan Imatran tulosyksikön kehityspäällikkö ja turvallisuusasiantuntija Matti Hiltunen.

Kilpailussa Imatra sai johtamisjärjestelmän käytöstä täydet pisteet (100). Työympäristöjen ja työtapojen turvallisuutta mittaava Elmeri+ -indeksi oli hyvä 94.

– Onnittelut sekä Imatralle että koko Eforan turvallisuustiimille, näitä oppeja toteutamme myös muilla paikkakunnilla. Upea palkinto osoittaa, että Eforan ja Stora Enson pitkäjänteinen ja koko henkilöstön yhteinen turvallisuustyö saa ansaitsemaansa arvostusta valtakunnan tasolla. Haluamme tulla tunnetuksi älykkään kunnossapidon yrityksenä myös turvallisuuden näkökulmasta, sanoo Eforan toimitusjohtaja Ilkka Tykkyläinen.

Kilpailu kattaa teknologiateollisuuden erittäin laajasti

Yritysten arvioinnit tehtiin huhti-toukokuussa 2017. Tulokseen vaikuttivat myös tapaturma- ja sairaspoissaoloprosentit vuonna 2016. Arvioinnista vastasivat työsuojeluhallinnon työsuojelutarkastajat. Palkittuja yrityksiä kiitettiin hyvästä turvallisuuskulttuurista ja ajantasaisista riskiarvioinneista.

Huollon ja kunnossapidon lisäksi Haastamme-kilpailun sarjoja ovat metallituoteteollisuus, koneteollisuus, elektroniikka- ja sähköteollisuus, metallien jalostus, tietotekniikan palveluala sekä oppilaitokset.

Teknologiateollisuuden lisäksi kilpailun taustalla ovat alan ammattiliitot, työsuojeluhallinto sekä Työturvallisuuskeskus.

Suomalainen teknologiateollisuus on maailman huippua turvallisuudessa

– Haastamme-kisa on ainutlaatuisen tuloksellinen turvallisuusohjelma koko Euroopassa. Sen aikana kisaan osallistuneiden yritysten tapaturmariski on pienentynyt neljäsosaan alkutilanteesta 2000-luvun alussa. Suomessa on todennäköisesti maailman turvallisin teknologiateollisuus, arvioinnin asiantuntijana toiminut tekniikan tohtori Heikki Laitinen sanoo.

Lisätietoja:

Jouni Mikkola, turvallisuuspäällikkö, Efora Oy, 040 506 8032, jouni.mikkola@efora.fi

Matti Hiltunen, kehityspäällikkö ja turvallisuusasiantuntija, Efora Oy, 040 661 8995, matti.hiltunen@efora.fi

Ilkka Tykkyläinen, toimitusjohtaja, Efora Oy, puh. 040 670 6056, ilkka.tykkylainen@efora.fi

Linkki Teknologiateollisuuden tiedotteeseen Haastamme-kilpailun palkituista:

Efora Oy lyhyesti

Efora on teollisuuden kunnossapidon asiantuntijayritys, joka vastaa Stora Enson 11 sellu-, kartonki- ja paperitehtaan, sahan ja LVL-tehtaan kunnossapidosta Suomessa. Efora työllistää noin 930 älykkään kunnossapidon ammattilaista ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa.

www.efora.fi

Avainsanat: