Asikkalan Voima siirtyy kokonaan Elenia Verkon omistukseen

Elenia Verkko Oy ja Lahti Energia Oy ovat sopineet, että yhtiöiden yhteisomistuksessa ollut Asikkalan Voima siirtyy kokonaan Elenia Verkon omistukseen. Tähän asti yhtiöt ovat omistaneet Asikkalan Voiman puoliksi. Elenia Verkko maksaa Lahti Energialle sen omistusosuudesta 7,6 miljoonaa euroa. Asiakkalan Voimalla on noin 6300 asiakasta ja sähköverkkoa lähes 1 000 kilometriä.

Omistusjärjestely tulee voimaan heti. Asikkalan Voiman palvelut asiakkaille jatkuvat toistaiseksi ennallaan. Asiakkalan Voiman asiakkaat saavat syksyn aikana kirjeen, jossa kerrotaan omistusjärjestelyn vaikutuksista asiakkaiden palveluun. Yhteisomistuksen aikana Elenia Verkko (aiemmin Vattenfall Verkko) on huolehtinut Asikkalan Voiman sähkönjakelusta ja Lahti Energia puolestaan sähkön myynnistä sekä asiakaspalvelusta.

- Olemme erittäin tyytyväisiä tähän yrityskauppaan Lahti Energian kanssa. Vastuullamme osa-omistajana on tähän asti ollut Asiakkalan Voiman sähköverkon käyttö, kehitys ja kunnossapito. Muutoksen jälkeen Elenian verkkoalueesta tulee aiempaa yhtenäisempi Päijät-Hämeessä, sanoo Elenia Verkon toimitusjohtaja Tapani Liuhala.

- Säävarmojen sähköverkkojen rakentaminen kannustaa kutakin toimijaa keskittymään omaan ydinosaamiseensa. Lahti Energia on erinomaisen hyvä kaupunkiverkon hallinnassa, joten Asikkalan Voiman myynti Elenialle oli meille luonteva ratkaisu, sanoo Lahti Energian toimitusjohtaja Janne Savelainen.

Lisätietoja:
Tapani Liuhala, toimitusjohtaja, Elenia Verkko Oy, gsm 0400 33 11 30
Janne Savelainen, toimitusjohtaja, Lahti Energia Oy, gsm 050 366 6652

Elenia Verkko Oy
palvelee 400 000 kotitalous- ja yritysasiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta. Rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Olemme edelläkävijä älykkään sähköverkkopalvelun kehittäjänä. Tavoitteemme on edistää Suomen sähkömarkkinoiden toimintaa ja varmistaa sähköntoimitus kaikissa olosuhteissa.
www.elenia.fi

Lahti Energia Oy
on monipuolinen energia-alan yritys, joka tuottaa ja myy sähköä kaikkialle Suomeen ja lämpöä jakeluverkkonsa alueella. Sähkö- ja lämpöverkkomme ulottuu Lahden lisäksi Nastolaan ja Hollolaan sekä osin Iitin, Hämeenkosken ja Asikkalan kuntiin. Toimitamme asiakkaillemme laadukasta ja kilpailukykyistä energiaa ja palveluja ympäristöystävällisesti ja panostamme uusiutuvien energioiden tuottamiseen. Päätuotteitamme ovat yhteistuotannolla tuotettu sähkö ja kaukolämpö. Omat voimalaitoksemme sijaitsevat Lahdessa ja Heinolassa.
www.lahtienergia.fi