• Elenia Oy/

Katja Moision ”Iso ja pieni” voitti BirdLife Suomen ja Elenian Bongaa joutsen kameralla -kisan

BirdLife Suomen ja sähköverkkoyhtiö Elenian järjestämä Bongaa joutsen kameralla -kilpailu innosti luontoa kuvaavia kautta maan, ja kisaan osallistui lähes 650 joutsenten ystävää. Kuvia kertyi kaikkiaan yli tuhat.

Bongaa joutsen kameralla -kisan voittajaksi valittiin Katja Moision ”Iso ja pieni”. Toiseksi tuli Esko Rotola-Pukkila ja kolmanneksi Lea Ruotsalainen. Voittajakuvat valitsivat lintuharrastaja Pirkka-Pekka Petelius, luontokuvaaja Juha Laaksonen ja toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa BirdLife Suomesta sekä asiakasjohtaja Ville Sihvola ja viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas Eleniasta.

”Voittajakuvasta on helppo pitää. Se on selkeä, väreiltään harmoninen ja perusidealtaan melko yksinkertainen, mutta kiinnittää välittömästi huomion. Emon ja poikasen katse on lähes vangitseva ja kuvaa katsoessa tuntee todella olevansa joutsenten kanssa nokatusten. Koko raati ihastui ensikatsomisella tähän kuvaan”, kertoo Pirkka-Pekka Petelius.

”Toiseksi tulleesta kuvasta jännittävä valaistus ja varsinkin joutsenista huokuva hämärä sinerrys luovat salaperäisen. Linnut näyttävät ikään kuin tuovan viestiä menneisyydestä. Kolmannen palkinnon saajaksi valittiin turvallinen peruskuva, joka on ruskan takia ihastuttavan värikäs, muttei kuitenkaan räikeä. Sitä on mukava katsoa useampaan kertaan”, jatkaa Juha Laaksonen.

”Kisan menestys kertoo, miten rakas joutsen lintuna ja symbolina meille suomalaisille on. Mukaan tuli laaja kirjokuvia niin luontoa tarkkailevien mökkirannoilta kuin rauhallisilta salomailta. Kuvissa on sekä kalevalaisen kauniita että hilpeän huumorin sävyttämiä tunnelmia”, kuvaa Heini Kuusela-Opas.

Bongaa joutsen kameralla -kisan kuvausaika keväästä syksyyn toi kuvakokonaisuuteen vuodenaikojen vaihtelua ja perhe-elämän herkkyyttä.

”On ollut jännittävää nähdä, miten valppaasti näiden uljaiden lintujen elämää seurataan. Lintubongaus on erinomainen koko perheen harrastus, joka tekee ihmisille tutuksi omaa ympäristöä ja Suomen kaunista luontoa”, sanoo Aki Arkiomaa.

Sähköverkkoyhtiö Elenia on viime vuosikymmenen puolivälistä lähtien suojellut joutsenia verkkoalueellaan asentamalla ilmajohtoihin lintupalloja Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Kohteita on jo yli 150 ja palloja pitkälti yli tuhat.

Kymmenen parasta kuvaajaa saavat Elenian sähköverkkoon omat lintupallojen nimikkokohteensa, jotka tulivat esiin BirdLife Suomen ja Elenian Joutsenbongaus-tapahtumassa. Ne sijaitsevat Akaassa, Haapajärvellä, Hartolassa, Humppilassa, Hämeenlinnassa, Kivijärvellä, Lempäälässä, Pyhäjoella, Orivedellä ja Oulaisissa.

Voittajakuvat vapaasti julkaistavaksi kilpailusta uutisoitaessa. Näyttely kilpailukuvista, joiden ottajat ovat antaneet julkaisuluvan: https://www.flickr.com/photos/elenia_fi/sets/72157636859565403/

tiedottaja Jan Södersved, p. 040 5555 393  BirdLife Suomi ry

viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas, p. 040 5624 335  Elenia Oy

KAIKKI PALKITUT:

1. 1.             Iso ja pieni joutsen - Katja Moisio, Marttisenjärvi

2. 2.             The shades of blue - Esko Rotola-Pukkila, Keuruu

3. 3.             Laulujoutsenien syys - Lea  Ruotsalainen, Tervola

Kolmen edellisen lisäksi lintupallotetut nimikkokohteet Elenian sähköverkkoon saavat:

Joutsen pelikorttina - Esa Hakala, Akaa
Laulujoutsen - Jari Heikkinen, Kouvola
Joutsenten vapaapaini - Erkki Koponen, Helsinki
Katse vangitsee - Veli-Matti Kukkola; Kannus
Joutsenen kotiinpaluu - Risto Kuitunen, Aura
Emo ja poikaset - Topi Nummi, Helsinki
Ruskajoutsen - Timo Vesterinen, Kotka

Kunniamaininnat
Joutsenperhe - Marjo Sahinoja, Nokia
Joutsenperhe kävelyllä - Aino-Sofia Viljakainen, Mikkeli

Palkinnot voittajille
I palkinto: Canon EOS 60D runko ja objektiivipaketti, arvo 998 euroa
II palkinto: 500 euron lahjakortti BirdLife Suomen Lintuvarusteeseen
III palkinto: 300 euron lahjakortti Lintuvarusteeseen

Muiden osallistujien kesken arvottiin 5 kpl 100 euron lahjakorttia Lintuvarusteeseen.

Laulujoutsen BirdLife Suomen verkkosivuilla: