• Elenia Oy/

Ranskalainen erikoiskaivuri kaivaa huippuvauhdilla säävarmaa sähköverkkoa Vilppulassa ensikertaa tien sisäluiskaan

Uuden työtavan teho yllätti Elenian ja Eltelin yhteisrakentamisen testikaapeloinissa

- Tämä homma toimii!, hehkuttaa Elenia Verkon rakennuttamis- ja hankintajohtaja Jarkko Kohtala Vilppulan Pohjaslahden tienvarren työmaalla. Elenia Verkko ja Eltel Networks testaavat parhaillaan täysin uudenlaista rakentamistapaa säävarman maakaapeloidun sähköverkon asennuksessa.

Ranskalaiselta Marais-yhtiöltä vuokrattu erikoiskaivuukone upottaa kaapelia maahan nopeammin kuin yhtiöt osasivat odottaa. Kone urakoi Elenian sähkökaapelin lisäksi samaan kaivantoon Pohjois-Hämeen Puhelimen telekaapeleita. Testihanke on yhtiöiden yhteisrakentamiskohde, joka on valittu ja valmisteltu tiiviissä yhteistyössä Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa.

Elenia ja Eltel kiittävät ELY-keskuksen myötämielisyyttä kehityshankkeelle. - Pääsimme nyt ensimmäistä kertaa rakentamaan sähkökaapelia tien sisäluiskaan, mitä olemme toivoneet pitkään. Rakentaminen sujuu vauhdilla, kun voimme hyödyntää tien vierustaa. Ei tarvitse kaataa puita ja raivata, vaan teemme suoraan valmista. Ja tämä ranskalaiskone on oikea tehopeli, Kohtala toteaa.

Kohtala katsoo, että tehokas yhteisrakentaminen teiden sisäluiskiin hyödyttää koko yhteiskuntaa. - Työ sujuu nopeammin, kustannukset vähenevät eikä myrskyt vaikuta maan alle mitään. Yhtälö on yksinkertainen ja odotamme tämän yleistyvän, hän toteaa.

Elenia Verkko on rakentanut sekä uuden että saneerattavan sähköverkon vuodesta 2009 maakaapelointuna ja tuplannut muutamassa vuodessa keskijänniteverkon kaapelointiasteen 10 prosenttiin. Koko Elenian 62 000 kilometrin sähköverkosta maakaapelia on 25 prosenttia.

Uutta tähänastiseen maakaapelointiin verrattuna ranskalaiskoneessa on se, että se ei tee ainoastaan kaivantoa, vaan asentaa samalla kaapelit maan alle ja hoitaa suojahiekan kaivantoon. Eltelillä Suomessa nyt testikäytössä oleva kone nopeuttaa urakan valmistumista huomattavasti.

- Vuokraamamme erikoiskaivuukone sopii parhaiten juuri pitkiin keskijänniteverkon kaapelointeihin teiden varsille. Tien käyttäjän kannalta on sitä parempi, mitä nopeammin työ saadaan tehtyä ja ylimääräiset koneet pois liikenteen tieltä. Jo ensimmäisessä kohteessaan laite on osoittanut melkoisen tehonsa, kiittelee Eltelin toimitusjohtaja Juha Luusua.

Vilppulan kaapelointikohde on valmistumassa parissa viikossa varatun reilun puolentoista kuukauden sijaan. Ainoastaan lopullinen maisemointi hoidetaan kaivinkoneella.

- Viime vuodenvaihteen myrskyt muistuttivat jälleen erittäin vakavalla tavalla, kuinka haavoittuvia ilmassa kulkevat sähköjohdot ovat. Tämä hanke Eltelin kanssa on osa kehitystyötämme, jota teemme löytääksemme tehokkaampia tapoja kaivaa sään armoilla olevia sähköjohtoja maan alle, Kohtala sanoo.

Lisätietoja:       Jarkko Kohtala, rakennuttamis- ja hankintajohtaja, Elenia Verkko Oy gsm 0400  513054 jarkko.kohtala@elenia.fi

Juha Luusua, toimitusjohtaja, Eltel Networks Oy, gsm 040 311 3005 juha.luusua@eltelnetworks.com

Elenia Verkko Oy
palvelee 400 000 kotitalous- ja yritysasiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta. Rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Olemme edelläkävijä älykkään sähköverkkopalvelun kehittäjänä. Tavoitteemme on edistää Suomen sähkömarkkinoiden toimintaa ja varmistaa sähköntoimitus kaikissa olosuhteissa. www.elenia.fi

Eltel Networks Oy
Eltel rakentaa, kytkee ja kehittää infraverkkoratkaisuja, jotka perustuvat sähkö-, tele- ja IT-tekniikoiden tehokkaaseen vuorovaikutukseen. Eltel on erikoistunut näiden tekniikoiden yhdistämiseen uudeksi, älykkääksi infrastruktuuriksi eli infraverkoksi, joka tehostaa yhteiskuntamme toimintoja.

Eltelin palveluksessa Suomessa työskentelee yli 1700 työntekijää, ja yhtiön liikevaihto on noin 250 miljoonaa euroa. Eltel-konserni on laajentanut toimintaansa Pohjoismaista Baltian maihin, Puolaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan. Tavoitteena on infraverkkotoimialan markkinajohtajuus Euroopassa.

www.eltelnetworks.fi