4G-aluetutkimus: etätyöt hämäläisten haaveissa

Elisa Oyj, Lehdistötiedote 7.12.2011

Elisan ja TNS Gallupin tuoreessa 4G-tutkimuksessa*) kartoitettiin suomalaisten mobiiliverkkoyhteyksien käyttöä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Tutkimuksessa selvisi, että Hämeessä haaveillaan mahdollisuudesta tehdä etätöitä. Hämäläiset myös murehtivat mobiiliverkon epätasa-arvoista tarjontaa työpaikoilla. Toisaalta Hämeessä ollaan maan ahkerimpia virtuaalipalaveeraajia ja uutteria vapaa-ajan mobiilisurffareita.

Hämäläismiehet ovat maan laiskimpia sosiaalisen median mobiilikäyttäjiä, mutta seudun miehet kuitenkin mobiilisurffaavat naisia tiuhemmin. Sedu Koskisen arvioidaankin olevan yksi seudun teknisesti nokkelimmista julkkiksista.

- Mobiiliverkon käyttö on yhä tärkeämpi osa hämäläisten arkipäivää: 54 % Hämeen netin käyttäjistä surffaa jo mobiiliverkossa. Huomattavasti entistä vauhdikkaampia 4G-nopeuksia kuitenkin kaivataan, sillä 30 % Hämeen mobiilisurffareista haluaa vaihtaa nykyistä nopeampaan mobiiliyhteyteen, Markus Vuosjoki Elisalta toteaa.

Hämeessä 4G-tutkimus tehtiin Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Pirkanmaan alueilla.

Hämäläiset mobiiliverkossa:
•    Jokapäiväistä puuhaa: 61 % mobiilisurffareista käyttää mobiiliverkkoa vapaa-ajallaan vähintään päivittäin.
•    Arjen apurit: 24 % mobiilisurffareista kertoo, että nopea mobiiliverkkoyhteys on tärkeä osa heidän arkeaan. Suosituimpia välineitä ovat älypuhelin (30 %) ja nettitikku (29 %).
•    Miehet mobiilikaistalla: jopa 72 % mobiiliverkkoa käyttävistä hämäläismiehistä surffailee mobiilisti vähintään päivittäin, naisista vain 52 %.
•    Laitetta vailla: 39 % hämäläisistä, jotka eivät mobiiliverkkoa käytä, kertoo syyksi käytön mahdollistavan laitteen puuttumisen.
•    Kartalla verkon avulla: 50 % mobiiliverkon käyttäjistä on saanut kotimaan matkoilla apua kannettavasta verkkolaitteestaan.
•    Mobiilia metsiin: 59 % hämäläisistä mobiilisurffareista toivoisi parempia yhteyksiä syrjäseuduille.

Työssä ja vapaalla:
•    Toiveissa etätyöt: Hämeessä haaveillaan maan eniten etätyömahdollisuudesta. Joka viides (20 %) nettiä työssään käyttävistä kertoo, ettei heidän työnantajansa mahdollista etätöitä, mutta että he tekisivät kernaasti töitä toimiston ulkopuolella.
•    Tasa-arvo uupuu: Hämeessä ollaan maan voimakkaimmin sitä mieltä, ettei mobiiliverkkoyhteyttä tarjota työpaikoilla tasapuolisesti (14 % mobiiliverkon työkäyttäjistä).
•    Ei palavereja peiton alta: Hämeessä kukaan (0 %) mobiiliverkon työkäyttäjistä ei tee töitä sängystä käsin, kun länsisuomalaisista 21 % tekee töitä pää tyynyllä.
•    Bittikokouksia: virtuaalipalaverit ovat suosituimpia Hämeessä. Viidennes (20 %) hämäläisistä on osallistunut virtuaalipalaveriin.
•    Somet naiset, laiskat miehet: mobiiliverkossa surffaavat hämäläisnaiset ovat paljon miehiä ahkerampia sosiaalisen median käyttäjiä: 32 % naisista on seurannut yhteisöpalveluja mobiililaitteellaan esimerkiksi bussimatkalla – miehistä vain 12 %. Hämäläismiehet ovatkin koko maan laiskimpia sosiaalisen median mobiiliseuraajia.

Hämeen teknisesti nokkelimmat julkkikset:
•    Hämeestä lähtöisin olevat Jaana Pelkonen (37 %) ja Sedu Koskinen (36 %) ovat hämäläisten mielestä seudun sukkelimpia ottamaan käyttöön teknisiä uutuuksia.
•    Pate Mustajärvi ei yltäne teknisessä osaamisessa Pelkosen ja Koskisen tasolle, sillä vain 9 % hämäläisistä pitää manserokin legendaa teknisesti lahjakkaana. Myöskään pallokuningas Jari Litmasta ei pidetä kovin terävänä teknisenä edelläkävijänä (11 %).

Elisan 4G-nopeudet vievät langattomuuden uudelle tasolle
Elisan 4G mahdollistaa ennennäkemättömän nopeat mobiiliyhteydet kautta maan. 4G-nopeudet vauhdittavat huomattavasti esimerkiksi nettisurffailua, pelaamista ja videoneuvotteluita langattomalla yhteydellä. Elisan 4G-nopeudet ovat käytettävissä yli sadalla paikkakunnalla vuoden loppuun mennessä. www.elisa.fi/4G

*) TNS Gallupin 17.–26.10.2011 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 697 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan.

Liite: Lisätietoja 4G-tutkimuksen valtakunnallisista tuloksista

Elisa Oyj, Markus Vuosjoki, Hämeen aluejohtaja, puh. 050 558 4555, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi.