4G-aluetutkimus: Pohjanmaalla mobiiliyhteyden nopeus ratkaisee

Lehdistötiedote 7.12.2011

Elisan ja TNS Gallupin tuoreessa 4G-tutkimuksessa*) kartoitettiin suomalaisten mobiiliverkkoyhteyksien käyttöä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Tutkimuksessa selvisi, että Pohjanmaalla arvostetaan ennen kaikkea mobiililiittymän nopeutta. Mobiililaitteita haluttaisiin käyttää nykyistä monipuolisemmin – esimerkiksi elokuvien katsomiseen. Seudun teknisesti nokkelimmaksi valittiin kyläkauppias Vesa Keskinen.

Osa pohjalaisista tekee töitä vessasta, tulevaisuudessa ehkä terassiltakin. Vapaa-ajalla mobiililaitteista seurataan sosiaalista mediaa ja etenkin naiset katsovat ahkerasti videoita. Sopivan laitteen puuttuminen on kuitenkin esteenä usean pohjalaisen mobiilisurffaukselle.

- Mobiiliverkon käyttö on jatkuvasti tärkeämpi osa pohjalaisten arkipäivää: 57 % Pohjanmaan netin käyttäjistä surffaa jo mobiiliverkossa. Huomattavasti entistä vauhdikkaampia 4G-nopeuksia kuitenkin kaivataan, sillä 24 % Pohjanmaan mobiilisurffareista haluaa vaihtaa nykyistä nopeampaan mobiiliyhteyteen, Harri Kivimäki toteaa.

Alueen 4G-tutkimus tehtiin Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla.

Pohjalaiset mobiiliverkossa:
•    Vauhdin huumaa: 30 % pohjalaisista mobiiliverkon käyttäjistä valitsee verkkoliittymänsä ennen kaikkea nopeuden perusteella, miehistä 32 % haluaisi vaihtaa nykyistäkin nopeampaan yhteyteen.
•    Arjen apurit: 29 % mobiilisurffareista kertoo, että nopea mobiiliverkkoyhteys on tärkeä osa heidän arkeaan. Suosituimpia välineitä ovat nettitikku (33 %) ja älypuhelin (20 %).
•    Mobiilikaistalla: 63 % mobiiliverkkoa käyttävistä pohjalaisista surffailee mobiilisti vähintään päivittäin, alle 30-vuotiaista jopa 75 %
•    Laitetta vailla: 34 % pohjalaisista, jotka eivät mobiiliverkkoa käytä, kertoo syyksi käytön mahdollistavan laitteen puuttumisen.
•    Tablet-buumi: pohjalaiset ovat kiinnostuneita uusimmasta teknologiasta, sillä 13 % mobiilisurffareista aikoo hankkia itselleen taulutietokoneen lähitulevaisuudessa

Työssä ja vapaalla:
•    Töitä toiletissa: joka kymmenes (10 %) pohjalaisista mobiilinetin työkäyttäjistä tekee töitä vessassa – itäsuomalaisista pytyllä ei palaveeraa kukaan (0 %).
•    Hommia huurteisen äärellä: nyt 5 % pohjalaisista mobiiliverkon käyttäjistä tekee etätöitä terasseilla, mutta miltei viidennes (18 %) tekisi, jos se olisi nykyistä vaivattomampaa ja sujuvampaa.
•    Mobiilimurheita: Miltei puolet (48 %) pohjalaisista mobiiliverkon työkäyttäjistä on joutunut turhauttavaan tilanteeseen, kun mobiiliverkko ei ole toiminut toivotusti.
•    Toiveissa etätyöt. 13 % pohjalaisista haluaisi tehdä enemmän etätöitä. Etenkin alle 30-vuotiaat kaipaavat joustavuutta työntekoon (26 %).
•    Villinä videoihin: Mobiilisurffaavat pohjalaisnaiset ovat muita Suomen daameja ahkerampia mobiilivideoiden katselijoita: 20 % katselee videoita mobiililaittensa kautta, miehistä vain 11 %.
•    Leffoja luurista: Nyt 3 % alle 30-vuotiaista pohjalaisista mobiilisurffareista katsoo elokuvia mobiililaitteellaan, mutta yli puolet (53 %) kuitenkin katsoisi, jos se olisi vaivatonta ja sujuvaa.
•    Jutut jakoon: 24 % pohjalaisista mobiiliverkon käyttäjistä on ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa tien päällä.

Pohjanmaan teknisesti nokkelimmat julkkikset ja toiveet nopeammille yhteyksille:
•    Vesa Keskinen on pohjalaisten mielestä seudun sukkelin ottamaan käyttöön teknisiä uutuuksia: 41 % on sitä mieltä, että kuuluisa kyläkauppias hallitsee tekniikan.
•    Myös seudulla vaikuttaneet Mikael Jungner ja Jutta Urpilainen lienevät teknologian taitureita: 37 % piti heitä teknisiä uutuuksia pelkäämättöminä.
•    Duudsonien Jukka Hildén on etenkin pohjalaisnaisten mielestä teknisesti lahjakas: 34 % naisista on sitä mieltä, että hurjapää hallitsee tekniset vempaimet. Miehistä samaa mieltä on vain 16 %.
•    Jos saisivat valita paikan, 30 % pohjalaisista toivoisi parempia mobiiliyhteyksiä keskelle aakeeta laakeeta.

Elisan 4G-nopeudet vievät langattomuuden uudelle tasolle
Elisan 4G mahdollistaa ennennäkemättömän nopeat mobiiliyhteydet kautta maan. 4G-nopeudet vauhdittavat huomattavasti esimerkiksi nettisurffailua, pelaamista ja videoneuvotteluita langattomalla yhteydellä. Elisan 4G-nopeudet ovat käytettävissä yli sadalla paikkakunnalla vuoden loppuun mennessä. www.elisa.fi/4G

*) TNS Gallupin 17.–26.10.2011 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 697 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan.

Liite: Lisätietoja 4G-tutkimuksen valtakunnallisista tuloksista

Elisa Oyj, aluejohtaja, Harri Kivimäki, Pohjanmaan aluejohtaja, puh. 050 066 1841, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi.