4G-aluetutkimus: uusmaalaiset mobiilisurffauskoukussa

Elisa Oyj, Lehdistötiedote 7.12.2011

Elisan ja TNS Gallupin tuoreessa 4G-tutkimuksessa*) kartoitettiin suomalaisten mobiiliverkkoyhteyksien käyttöä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Tutkimuksessa selvisi, että mobiilisurffaus on uusmaalaisille tärkeämpää kuin muille suomalaisille – enemmistö uusmaalaisista mobiiliverkon käyttäjistä surffaakin verkossa vähintään kerran päivässä. Uudeltamaalta löytyvät myös Suomen ahkerimmat sosiaalisen median mobiilikäyttäjät.

Uudellamaalla nautitaan etätöiden tekemisestä muuta maata enemmän – toiveissa on myös työnteko kahviloista käsin. Lisäksi uusmaalaiset arvioivat, että Alexander Stubb on seudun sukkelin ottamaan käyttöön tekniset uutuudet.

- Mobiiliverkon käyttö on jatkuvasti tärkeämpi osa uusmaalaisten arkipäivää: 63 % Uudenmaan netinkäyttäjistä surffaa jo mobiiliverkossa. Huomattavasti entistä vauhdikkaampia 4G-nopeuksia kuitenkin kaivataan, sillä 28 % Uudenmaan mobiilisurffareista haluaa vaihtaa nykyistä nopeampaan mobiiliyhteyteen, Jukka Toivio Elisalta toteaa.

Alueen 4G-tutkimus tehtiin Länsi- ja Itä-Uudellamaalla sekä pääkaupunkiseudulla.

Uusmaalaiset mobiiliverkossa:
·    Arkipäivää: kolmannes (33 %) uusmaalaisista mobiiliverkon käyttäjistä kertoo, että mobiiliverkkoyhteys on tärkeä osa heidän arkeaan ja 62 % myös surffaa vapaa-ajallaan vähintään päivittäin.
·    Vauhti ratkaisee: 30 % mobiilisurffareista valitsee liittymänsä ennen kaikkea nopeuden perusteella.
·    Vain laitteet puuttuvat: vaikka mobiilisurffausvauhti on huimaa, 41 % niistä, jotka eivät mobiiliverkkoa käytä, kertoo syyksi käytön mahdollistavan laitteen puuttumisen
·    Tablet-buumi: jopa 17 % aikoo hankkia itselleen taulutietokoneen lähitulevaisuudessa ja vähintään viikoittain mobiiliverkon työkäyttäjistä tablettia käyttää jo 18 %. Laitteet ovat Uudellamaalla huomattavasti suositumpia kuin muualla Suomessa.
·    Kartalla verkon avulla: 60 % mobiiliverkon käyttäjistä on saanut kotimaan matkoilla apua kannettavasta verkkolaitteestaan.

Työssä ja vapaalla:
·    Maan ahkerimmin yhteisöissä: enemmistö (53 %) Uudenmaan mobiilisurffaajista käyttää verkon yhteisöpalveluita mobiililaitteellaan.
·    Kaverit aina mukana: kolmannes (33 %) uusmaalaisista mobiiliverkon käyttäjistä pitää sosiaalisen median seuraamista yhtenä lempipuuhistaan esimerkiksi bussimatkoilla – itäsuomalaisista samaa mieltä on vain 16 %.
·    Haaveena etätyöt: uusmaalaiset haluavat tehdä etätöitä muita suomalaisia enemmän. Useampi kuin joka neljäs (26 %) haluaisi tehdä enemmän töitä toimiston ulkopuolella, valtakunnallisesti vastaava luku on vain 16 %.
·    Virkeyttä etätöistä: 29 % Uudenmaan miehistä pitää etätöitä virkistävänä hommana, kun Itä-Suomen kaksilahkeisista samaa mieltä on vain 7 %.
·    Kokouksessa kahvilassa: 40 % työssään mobiiliverkkoa käyttävistä uusmaalaisista haluaisi tehdä töitä kahviloista ja ravintoloista käsin.
·    Hommat hoituvat mobiilisti: 79 % mobiiliverkon työkäyttäjistä kertoo yhteyden helpottaneen heidän työtehtäviensä hoitamista.

Uudenmaan teknisesti nokkelimmat julkkikset:
·    Alexander Stubb on uusmaalaisten mielestä seudun sukkelin ottamaan käyttöön teknisiä uutuuksia: 74 % on sitä mieltä, että vauhdikas ministeri hallitsee tekniikan.
·    Remu Aaltonen ei yltäne teknisessä osaamisessa Stubbin tasolle, sillä vain 3 % uusmaalaisista pitää porvoolaistunutta stadilaisrokkaria teknisesti lahjakkaana.
·    Alle 30-vuotiaiden uusmaalaisten mielestä taas Anna Abreu (38 %) ottaa tekniset uutuudet käyttöön ensimmäisten joukossa.
·    Miltei neljännes (23 %) uusmaalaisnaisista pitää Lisa Souniota teknisenä edelläkävijänä, miehistä samaa mieltä on vain 14 %.

Elisan 4G-nopeudet vievät langattomuuden uudelle tasolle
Elisan 4G mahdollistaa ennennäkemättömän nopeat mobiiliyhteydet kautta maan. 4G-nopeudet vauhdittavat huomattavasti esimerkiksi nettisurffailua, pelaamista ja videoneuvotteluita langattomalla yhteydellä. Elisan 4G-nopeudet ovat käytettävissä yli sadalla paikkakunnalla vuoden loppuun mennessä. www.elisa.fi/4G

*) TNS Gallupin 17.–26.10.2011 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 697 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan.

Liite: Lisätietoja 4G-tutkimuksen valtakunnallisista tuloksista

Elisa Oyj, Jukka Toivio, Uudenmaan aluejohtaja, puh. 050 1442, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa,  yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien  markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia  euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut  kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa.  Lisätietoja www.elisa.fi