4G-tutkimus: länsisuomalaiset löytävät nokkelimmat etätyöpaikat

Elisa Oyj, Lehdistötiedote 7.12.2011

Elisan ja TNS Gallupin tuoreessa 4G-tutkimuksessa*) kartoitettiin suomalaisten mobiiliverkkoyhteyksien käyttöä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Tutkimuksessa selvisi, että länsisuomalaisilla työpaikoilla mobiiliverkkoyhteyttä pidetään merkkinä statuksesta enemmän kuin muualla maassa. Länsi-Suomesta löytyvät myös maan ahkerimmat mobiilibloggarit ja kekseliäimmät etätyöntekijät: hommia painetaan niin sängystä kuin vessastakin käsin.

Länsisuomalaiset arvioivat, että Mikko Koivu on seudun tunnetuista henkilöistä sukkelin ottamaan käyttöön tekniset uutuudet. Etenkin seudun naiset ovat ahkeria sosiaalisen median mobiilikäyttäjiä – sopivan laitteen puuttuminen on kuitenkin esteenä usean länsisuomalaisen mobiilisurffaukselle.

- Mobiiliverkon käyttö on jatkuvasti tärkeämpi osa länsisuomalaisten arkipäivää: 59 % Länsi-Suomen netinkäyttäjistä surffaa jo mobiiliverkossa. Entistä vauhdikkaampia 4G-nopeuksia kuitenkin kaivataan, sillä 24 % Länsi-Suomen mobiilisurffareista haluaa vaihtaa nykyistä nopeampaan mobiiliyhteyteen, Harri Salo Elisalta toteaa.

Alueen 4G-tutkimus tehtiin Lounais-Suomessa, Satakunnassa ja Ahvenanmaalla.

Länsisuomalaiset mobiiliverkossa:
·    Jokapäiväistä puuhaa: yli puolet (58 %) mobiilisurffareista käyttää mobiiliverkkoa vapaa-ajallaan vähintään päivittäin.
·    Arjen apuri: 20 % mobiilisurffareista kertoo, että nopea mobiiliverkkoyhteys on tärkeä osa heidän arkeaan. Ennen kaikkea nuoret (32 % alle 33-vuotiaista) arvostavat mobiiliyhteyttä.
·    Laitetta vailla: yli kolmannes (36 %) länsisuomalaisista, jotka eivät mobiiliverkkoa käytä, kertoo syyksi käytön mahdollistavan laitteen puuttumisen.
·    Tikusta dataa: suosituimmat surffauslaitteet ovat nettitikku (33 %) ja älypuhelin (26 %).

Työssä ja vapaalla:
·    Verkko statussymbolina: useampi kuin joka kymmenes (12 %) länsisuomalaisista mobiiliverkon työkäyttäjistä pitää mobiiliverkon käyttömahdollisuutta merkkinä statuksesta. Pohjois-Suomessa 0 % on samaa mieltä.
·    Kokeneet etätyöntekijät: Yli viidennes (22 %) länsisuomalaisista on tehnyt etätöitä.
·    Hommia toiletissa: jos etätöiden tekeminen olisi sujuvampaa, lähes viidennes (19 %) länsisuomalaisista mobiilinetin työkäyttäjistä tekisi töitä vessassa – itäsuomalaisista pytyllä ei palaveeraisi kukaan (0 %). Myös terassi kelpaisi kernaasti työpaikaksi länsisuomalaisille (23 %).
·    Töitä vällyjen välistä: nyt reilu viidennes (21 %) länsisuomalaisista mobiiliverkon työkäyttäjistä tekee töitä sängystä käsin, kun Hämeessä kukaan (0 %) ei työskentele pää tyynyllä.
·    Blogi-buumi: länsisuomalaiset ovat maan suurimpia blogien ystäviä. 16 % mobiiliverkon käyttäjistä kirjoittaa tai lukee blogeja mobiililaitteilla, kun vastaava luku Pohjois-Suomessa on 5 %. Alle 30-vuotiaista mobiilisurffaavista länsisuomalaisnaisista jopa 43 % kirjoittaa tai seuraa blogeja mobiiliverkon kautta.
·    Somet naiset: länsisuomalaiset mobiilisurffaavat naiset (29 %) pitävät sosiaalisen median seuraamista mukavana puuhana tien päällä. Miehistä samaa mieltä on vain 16 %.

Länsi-Suomen teknisesti nokkelimmat julkkikset ja toiveet nopeammille yhteyksille:
·    Yli puolet (54 %) länsisuomalaisnaisista on sitä mieltä, että kiekkotaituri Mikko Koivu ottaa käyttöön tekniset uutuudet seudun tunnetuista henkilöistä sukkelimmin. Miehistä samaa mieltä on 38 %.
·    Myös Ilkka Kanerva pärjäsi kyselyssä hyvin: 42 % yli 50-vuotiaista länsisuomalaisista pitää tätä politiikan monitoimimiestä teknisenä edelläkävijänä.
·    Jos länsisuomalaiset saisivat päättää paikasta, jonne tulisi entistä nopeampi verkkoyhteys, he toivoisivat sujuvampaa surffausmahdollisuutta Länsi-Turunmaan pikkusaariin.

Elisan 4G-nopeudet vievät langattomuuden uudelle tasolle
Elisan 4G mahdollistaa ennennäkemättömän nopeat mobiiliyhteydet kautta maan. 4G-nopeudet vauhdittavat huomattavasti esimerkiksi nettisurffailua, pelaamista ja videoneuvotteluita langattomalla yhteydellä. Elisan 4G-nopeudet ovat käytettävissä yli sadalla paikkakunnalla vuoden loppuun mennessä. www.elisa.fi/4G

*) TNS Gallupin 17.–26.10.2011 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 697 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan.

Liite: Lisätietoja 4G-tutkimuksen valtakunnallisista tuloksista

Elisa Oyj, Harri Salo, Länsi-Suomen aluejohtaja, puh. 050 313 0809, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi.