4G-Tutkimus: Suomalaiset koukussa mobiilisurffaukseen – kolmannes haluaa jo vaihtaa nopeampiin yhteyksiin

Elisa Oyj, Lehdistötiedote 7.12.2011

Elisan TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan enemmistö (61 %) suomalaisista netin käyttäjistä hyödyntää myös mobiiliverkkoyhteyttä, ja heistä lähes kolmannes haluaa vaihtaa nopeampaan yhteyteen. Räjähdysmäisesti kasvaneesta mobiilisurffaamisesta on lyhyessä ajassa tullut merkittävä osa suomalaisten elämää.

Mobiiliverkkoa käytetään koko maassa ja se on tutkimuksen perusteella todella koukuttavaa – kaksi kolmasosaa mobiiliverkon käyttäjistä hyödyntää palvelua päivittäin. Suomalaiset surffaavat yhtä paljon älypuhelimillaan (30 %) kuin tietokoneen nettitikun kautta (31 %).

- Iso osa suomalaisista on jo todellisia mobiiliyhteyksien tehokäyttäjiä ja he kaipaavat nopeampia 4G-nopeuksia. Osalla pullonkaulana on edelleen päätelaite: 39 % vastaajista, jotka eivät käytä mobiiliverkkoa, ei omista mobiilisurffausta mahdollistavaa laitetta, kuten älypuhelinta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa nopeasti, sillä Elisan myymistä uusista puhelimista älypuhelimien osuus on jo lähes 70 %, Henri Korpi Elisalta toteaa.

Uudistuva laitekanta tulee lisäämään suomalaisten mobiilisurffausta entisestään. Myös 4G-puhelimia on tulossa myyntiin ensi vuoden aikana 4G-nettitikkujen rinnalle.

- Tutkimustulokset osoittavat, että mobiiliverkkoyhteys on lyhyessä ajassa onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa suomalaisten arjessa. Tutkimuksen mukaan mobiiliverkon käyttäjillä on halu hyödyntää liikkuvan yhteyden luomia mahdollisuuksia yhä monipuolisemmin, kertoo tutkimuksen toteuttaneen TNS Gallup Digitalin tutkimuspäällikkö Reeta Sutinen.

Ahkera mobiilikansa tekee töitä kaikkialla

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat joustavuutta työntekoon. Liikkuva yhteys verkkoon on ollut työkäytössä suureksi avuksi – jopa 71 % kertoo mobiiliverkkoyhteyden helpottaneen töiden hoitamista. Töitä tehdäänkin ahkerasti etenkin työmatkoilla (58 %) ja työpaikan ulkopuolisissa kokouksissa (46 %), mutta myös mökiltä (25 %), kahviloista sekä ravintoloista (18 %) ja jopa sängystä (11 %) käsin.

- Suomessa ollaan käännekohdassa työnteon joustavuuden suhteen. Työt hoidetaan yhä useammin sijainnista riippumatta, mutta työnantajan tarjoamat mahdollisuudet tehdä etätöitä eivät vielä täysin vastaa suomalaisten kasvavaa halua tehdä töitä joustavammin. Videoneuvottelut mobiililaitteilla yleistyvät vauhdilla, samoin esimerkiksi toimistosovellusten käyttö älypuhelimilla – myös mobiilien videoyhteyksien hyödyntäminen vaikkapa asiakaspalvelussa tai turvallisuusratkaisuissa tulee yhä yleisemmäksi, Elisan Anssi Okkonen toteaa.

Keskeisiä tutkimustuloksia

Suomalaiset mobiilisurffaajina
·    Koukussa mobiiliin: 27 % mobiilisurffaavista suomalaisista pitää mobiiliverkkoyhteyttä tärkeänä osana arkeaan.
·    Suomalaiset kaipaavat vauhtia surffaukseen: miltei kolmannes (31 %) mobiiliverkon käyttäjistä haluaa vaihtaa nopeampaan yhteyteen.
·    Mobiilisurffaus-innostuksesta huolimatta yli neljännes (26 %) suomalaisista ei osaa sanoa, mitä 4G todella tarkoittaa.

Työnteon tulevaisuus on mobiilissa
·    Töitä missä tahansa: 26 % verkkoyhteyden työkäyttäjistä hyödyntää työssään myös mobiiliverkkoyhteyttä.
·    Mobiili etätyönteko kiinnostaa: viidennes (21 %) suomalaista on tehnyt etätöitä, mutta vielä useampi tekisi, jos se olisi mahdollista (16 %).
·    Nettityö johtaa toimiston ulkopuolelle: 17 % on mahdollisuus etätöiden tekemiseen.
·    55 % mobiiliverkon työkäyttäjistä pitää tärkeänä, että mobiiliverkkoyhteys on käytettävissä työpaikan ulkopuolellakin.

Mobiiliviihdettä – videoita, elokuvia ja sosiaalista mediaa
·    Enemmän leffoja langattomasti: mobiiliverkon nopeuksien parantuessa 36 % suomalaisista mobiiliverkon käyttäjistä arvioi katselevansa sen kautta elokuvia ja 41 % videoita, kun vastaavat luvut ovat nyt 7 % ja 26 %.
·    Infotulvaa liikkeessä: nyt suomalaiset käyttävät mobiiliverkkoyhteyttä etenkin sähköpostin lukemiseen (80 %) ja uutisten seuraamiseen (73 %).
·    Twiittauksia tien päältä: sosiaalisen median seuraaminen mobiiliverkkoyhteyden kautta on mukavaa ajanvietettä. 28 % mobiilisurffaavista suomalaisista seuraa somea esimerkiksi bussissa istuessa.

Naiset tulevaisuuden mobiiliduunareina
·    Nettitikulla kahvilassa: 14 % mobiiliverkkoa töissään käyttävistä naisista tekee toisinaan töitä kahviloissa tai ravintoloissa ja 29 % tekisi, jos se olisi nykyistä vaivattomampaa.
·    Etätyö haaveena: suomalaisnaisten mahdollisuudet tehdä etätöitä ovat huomattavasti miehiä huonommat: 30 % 30–45-vuotiaista naisista kertoo, että heidän työnantajansa ei mahdollista etätöiden tekemistä, vaikka he mielellään tekisivät töitä etänä. Samanikäisistä miehistä tässä tilanteessa on vain 15 %.

TNS Gallupin 17.–26.10.2011 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 697 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan.

Mobiiliverkkoyhteys on langaton laajakaista, jota voi käyttää jollain seuraavista laitteista: nettitikku, 3G-verkkokortilla varustettu kannettava tietokone, älypuhelin tai tablet-laite.

Elisa Oyj, Henri Korpi, liittymäliiketoimintajohtaja, Henkilöasiakkaat, p. 045 670 0416,
etunimi.sukunimi@elisa.fi
Elisa Oyj, Anssi Okkonen, johtaja, Yritysasiakkaat/Connectivity-palvelut, p. 050 506 5510,
etunimi.sukunimi@elisa.fi