Älypuhelimet ja tabletit ovat joulun lahjasuosikkeja

Elisa Oyj, lehdistötiedote 15.12.2011

Joululahjakauppa käy jälleen kuumana. Suomalaisten joululahjasuosikkien kärkipäässä ovat tuttuun tapaan kännykät sekä uutena tulokkaana tabletit. Kirjat jatkavat myös suosiotaan, nykyisin yhä useammin sähköisessä muodossa. Elisa listasi tämän joulun suosituimpien joululahjojen kärkiviisikon.

Joulu on kännykän vaihtamisen kulta-aikaa.  Moni hankkii vanhan peruspuhelimensa tilalle älypuhelimen.

- Elisan älypuhelinvalikoimasta löytyy vaihtoehtoja moneen makuun ja monesta hintaluokasta. Uusinta uutta on HTC Rhyme -puhelin, jossa on mukana tulevista puheluista merkkivalolla kertova kännykkäkoru ja yöpöydälle suunniteltu latausteline. Muita haluttuja joululahjoja ovat muun muassa Nokia N9 ja iPhone 4S, sanoo Elisan myynti- ja markkinointijohtaja Pasi Vanninen.

Kännykkäsurffailu älypuhelimilla lisääntyy joulun alla sekä joulupyhinä. Yhä useampi suomalainen lähettää joulutervehdyksensä sähköisessä muodossa ja perinteinen kuulumisten vaihto erityisesti sosiaalisessa mediassa vilkastuu.

- Älypuhelimeen kannattaa hankkia kiinteähintainen datapalvelu, jolloin kännykällä voi huoletta surffailla verkossa Suomessa liikkuessa. Tämä on turvallinen tapa välttyä ikäviltä yllätyslaskuilta, muistuttaa Vanninen.

Etenkin nuoriso käyttää kännykkäänsä monipuolisesti. Lisälaitteet, kuten kuulokkeet ja kaiuttimet, laajentavat kännykän käyttömahdollisuuksia. Pehmeämpään pakettiin saa edullisesti suojakotelon, jossa kännykkä kulkee kätevästi mukana kunkin oman tyylin mukaisesti.

Yhä useammalta nykyään löytyvä tablet-laite on puolestaan hyvä lahja ikäihmisellekin. Helppokäyttöisyys, iso näyttö sekä laitteen keveys verrattuna esimerkiksi kannettavaan tietokoneeseen ovat tekijöitä, joihin tekniikkaa karttavat mummit ja vaaritkin ihastuvat.

Viihdettä koko perheelle

Jouluna elokuvien katseluun ja kirjojen lukemiseen on tavallista enemmän aikaa. Digitelevision ja netin yhdistävä Elisa Viihde löytyy joulun toivelistan suosikeista. Elisa Viihde -palvelu tarjoaa monipuolisia vaihtoehtoja televisio-ohjelmien ja elokuvien katseluun. Syksyllä palveluun on lisätty myös karaoke-ominaisuus.

- Elisa Viihteen tämän hetken katsotuin elokuva on näin joulun alla ajankohtainen ”Rare Exports”. Muita suosikkeja ovat muun muassa animaatioleffat "Autot 2" ja "Kung Fu Panda 2" sekä Daniel Radcliffen ja Emma Watsonin tähdittämän ”Harry Potter ja kuoleman varjelukset” -elokuvan toinen osa, Vanninen luettelee.

Karaokekansan ykkössuosikkeja ovat suomalaiset naisartistit. Elisa Viihteen lauletuimpien karaokekappaleiden ykkössijaa pitää Jenni Vartiaisen kappale ”Missä muruseni on”. Muita kotikaraokesuosikkeja ovat Einin ”Yes sir, alkaa polttaa”, Kaija Koon ”Vapaa” ja Anna Hanskin ”Kotiviini”.

Lukemista sähköisessä muodossa

Suomalaiset ovat tunnetusti lukijakansaa ja kirjat joululahjojen kestosuosikkeja. Lukeminen on viime vuosina saanut uusia muotoja ääni- ja e-kirjojen yleistyessä. Molempien käyttö onnistuu kätevästi tablet-laitteella.

- Tällä hetkellä ladatuimpia kirjoja Elisa Kirja -palvelussamme ovat Finlandia-voittaja Rosa Liksomin "Hytti nro 6", Walter Isaacsonin "Steve Jobs - elämänkerta", Jari Tervon ”Layla” sekä Kari Hotakaisen ”Jumalan sana”, Vanninen listaa.

Joululahjojen Top 5 Elisa Shopiteissa

1. Älypuhelimet
2. Elisa Kirja -palvelu tablet-laitteella
3. Tablet-laite