ECE:n tutkimus: Elisan kattavin 3G-verkko myös nopein uusissa nopeusmittauksissa

Elisa Oyj, lehdistötiedote 10.10.2011

European Communications Engineering Oy tutki syyskuussa 2011 Elisan, Soneran ja DNA:n 3G-verkkojen nopeuksia. Elisan keskimääräinen saapuvan liikenteen tiedonsiirtonopeus mitatuissa kaupungeissa oli 5,4 Mbit/s. Nyt tehty tutkimustulos täydentää jo vuodesta 2008 lähtien tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan Elisalla on Suomen kattavin 3G-verkko. Uusimman tutkimuksen mukaan Elisan 3G-verkko on mitatulla alueella nopein.

Riippumaton asiantuntijayritys European Communications Engineering Oy (ECE) on tutkinut vuodesta 2008 lähtien Elisan toimeksiannosta suomalaisten 3G-verkkojen kattavuutta ja toimivuutta. Nyt tehty kahdeksas, nopeuteen keskittyvä tutkimus tehtiin syyskuussa 2011 nopeimmilla saatavissa olevilla päätelaitteilla ja liittymillä ja se käsitti 11 paikkakuntaa (Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Kotka, Kouvola, Lahti, Pori, Salo, Tampere, Turku ja Vantaa). Elisan keskimääräinen saapuvan liikenteen tiedonsiirtonopeus mitatuissa kaupungeissa oli 5,4 Mbit/s. Tutkimuksessa toiseksi sijoittui DNA:n verkko 4,6 Mbit/s nopeudella ja kolmanneksi sijoittuneessa Soneran verkossa päästiin 3,7 Mbit/s nopeuteen. Nopeuksissa on alue-ja paikkakuntakohtaisia eroja.

– Verkkojen eroja mitattiin kaikkiaan 1 400 km pituisella mittausreitistöllä kaupunkien pääkaduilla sekä asuin- ja teollisuusalueilla. Eri operaattoreiden verkkojen rakenne ei ollut mittausryhmän tiedossa ja mittausreitit valittiin satunnaisesti siten, että mitatut alueet tulivat katettua mahdollisimman laajasti. Mittaukset tehtiin lataamalla 1 Gt:n kokoista tiedostoa downlink-suuntaan, joka on tyypilliselle kuluttajalle merkityksellisin suunta, kertoo tutkimuksen tehneen European Communications Engineering Oy:n johtaja Risto Jurva.

– Investoimme vuosittain merkittävän osan liikevaihdostamme verkkojemme kehittämiseen. Siksi systemaattinen verkkojen tutkimus on meille tärkeä väline, jolla parannamme jatkuvasti 3G-verkkomme laatua. Laajennamme myös verkkomme kattavuutta rakentamalla säännöllisesti uusia tukiasemia ja haluamme mahdollistaa nopean tiedonsiirron jokaiselle suomalaiselle. Suomen kattavimmat 3G-yhteydet mahdollistavat vaivattoman netissä surffailun ja tiedonsiirron Elisan ja Saunalahden asiakkaille, sanoo Elisan liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi.

ECE:n uusin tutkimus sekä aikaisemmin julkaistut tutkimukset: www.elisa.fi/pressi
Lisätietoja: www.vertaaverkkoja.fi sekä www.elisa.fi/kuuluvuus

Elisa Oyj, liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi, 045 670 0416, etunimi.sukunimi@elisa.fi
European Communications Engineering Oy, johtaja Risto Jurva, 050 344 2611, etunimi.sukunimi@eceltd.com