Elisa ja Appelsiini paikkaavat aukon IT-markkinassa

Elisa Oyj, lehdistötiedote 27.2.2012

Appelsiinin teettämä IT-tutkimus paljastaa, että Suomesta puuttuu riittävän ketterä, korkean luokan osaajista tunnettu ja aktiivisesti asiakkaan IT-ympäristöä kehittävä kotimainen iso IT-talo. Erityisesti keskisuuret yritykset ovat jääneet vaille sopivaa palveluntarjoajaa. Tähän tilanteeseen korjauksen tuovat yrityskaupan myötä tarjontansa yhdistäneet Elisa ja Appelsiini. Emo- ja tytäryhtiön tavoitteena on parantaa markkina-asemaansa ja käydä kisaa niin perinteisiä isoja IT-taloja kuin pienempiä yrityksiä vastaan.

Marketvision tekemä tutkimus osoittaa, ettei asiakkaiden toivomaa ihannetoimittajaa löydy IT-markkinoilta. Tähän puutteeseen Elisa ja Appelsiini vastaavat yhdistetyllä palvelutarjonnalla. Markkinoita emo- ja tytäryhtiö valtaavat yhteistuumin: Appelsiini vastaa IT-ulkoistuksesta sekä asiakaskohtaisista ratkaisuista ja Elisa pilvipalveluna tuotettavista sovelluksista, alustoista sekä infrastruktuurista. Valttikortteina ovat laaja yhteinen tarjonta, koko, suomalaisuus sekä Appelsiinin arvostettu asiakaspalvelu.

- Perinteisten isojen ja pienten IT-yritysten välimaastosta puuttuu ketterä toimija, jolla on samalla ison talon kapasiteetti. Elisa on yritysostojen myötä kasvattanut IT-palvelutarjontaansa määrätietoisesti konesali- sekä pilvipalveluissa ja laajentanut Appelsiinin yritysoston myötä IT-ulkoistuspalveluihin sekä sovellushallintaan. IT-palvelutarjonta yhdistettynä kommunikaatioratkaisuihin sekä omaan tietoliikenneverkkoomme tekee meistä ainutlaatuisen toimijan markkinassa. Siihen ei kukaan suomalainen, eikä kansainvälinen toimija Suomessa pysty, Elisan IT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Satu Kiiskinen toteaa.

Paremmat asemat liiketoiminnan laajentamiseen

Vuoden verran Elisan omistamana, itsenäisenä tytäryhtiönä toimiva Appelsiini on tuonut Elisalle puuttuvan palasen portfolioon. Appelsiini puolestaan hyötyy ison talon mittakaavaeduista ja pystyy laajentamaan toimintaansa. Asiakkaat ovat hyötyneet synergiaeduista alusta alkaen.

- Asiakaskunnassa kaivataan korkeatasoista asiakaspalvelua, kustannustehokkaita ratkaisuja sekä palveluntarjoajan aktiivisempaa roolia IT-ympäristön kehittäjänä. Tähän tarpeeseen haluamme tarttua tuottamalla palvelut uudella tavalla yhdeltä luukulta. Yhteinen tarjontamme mahdollistaa  laajojen palvelukokonaisuuksien rakentamisen yhdistämällä asiakaskohtaiset ratkaisut ja pilvipalvelut. Meidät on otettu markkinassa positiivisesti vastaan ja olemme voittaneet monta kisaa alan perinteisiä toimijoita vastaan, Kiiskinen jatkaa.

- Appelsiinin myötä Elisa on saanut lisää ketteryyttä ja asiakkaiden arvostamaa IT-infrastruktuuri- ja sovelluskehitysosaamista. Jatkamme tuttuun tapaan nykyisellä fokusalueellamme keskisuurissa yrityksissä ja pidämme kiinni korkealaatuisesta asiakaspalvelusta, josta meidät tunnetaan. Elisan myötä meillä on mahdollisuus laajentaa omaa tarjontaamme aiempaa laajempiin palvelukokonaisuuksiin, Appelsiinin toimitusjohtaja Jukka Koivisto sanoo.

Nostoja tutkimustuloksista:
- Asiakkaiden tärkeimmät kriteerit IT-palvelutoimittajan valinnassa ovat ammattitaitoinen henkilöstö ja palvelun hyvä hinta-laatu-suhde.
- Vahvasti esille nousevat myös palvelun joustaminen asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaan ja asiakkaan IT-ympäristön aktiivinen kehittäminen.
- Erityisesti asiakkaan IT-ympäristön kehittäminen on palautteen perusteella haasteellista IT-palvelutoimittajille. Toimittajista Appelsiini ja Fujitsu nousevat kuitenkin positiivisesti esille.
- Perinteisen kohdeyleisönsä keskuudessa Appelsiini erottuu erityisesti ammattitaitoisen henkilöstön ja palveluiden joustavuuden osalta.

Marketvision tekemään tutkimukseen osallisttui yli 100 tietohallintopäättäjää yrityksistä, yhteisöistä sekä julkiselta sektorilta eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneiden organisaatioiden koko vaihteli alle 250 henkilöstä yli 1000 henkilöön. Tutkimus toteutettiin sähköposti- ja verkkokyselynä loppuvuodesta 2011.

Elisa Oyj, Satu Kiiskinen, IT-liiketoimintajohtaja, Yritysasiakkaat, 0505063757, etunimi.sukunimi@elisa.fi
Appelsiini Oy, Jukka Koivisto, toimitusjohtaja, 0407687868, etunimi.sukunimi@appelsiini.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Appelsiini Finland Oy on edistyksellinen, suomalainen korkean osaamisen IT-palvelutalo, joka tuottaa monipuolisia tietotekniikan työn tuottavuus-, konsultointi-, sovelluskehitys-, ulkoistus- ja tukipalveluja. Asiantuntijapalvelut perustuvat korkeaan asiakastyytyväisyyteen, syvään teknologiaosaamiseen ja aitoon asiakaslähtöiseen toimintaan. Yhtiön pääpainoalueena on tarjota jatkuvia IT-palveluita sekä toimia pitkäaikaisena ja luotettavana kumppanina asiakkaille. Vuonna 1999 perustetun Appelsiinin liikevaihto on kasvanut vahvasti joka vuosi ja pysynyt hedelmällisen kannattavana. Työntekijöitä on noin 175. Appelsiini on Elisan tytäryhtiö. www.appelsiini.fi

Market-Visio Oy on riippumaton ICT-liiketoiminnan ja -johtamisen neuvonantaja joka yhdistää edustamansa Gartnerin globaalit resurssit paikalliseen liiketoimintaosaamiseen. Marketvisio tarjoaa asiakkailleen konsultointi- ja tutkimuspalveluja liiketoiminnan tueksi. Asiakkaitamme ovat mm. Suomen merkittävimmät ICT-alan toimittajayritykset ja valtaosa Suomen TOP 100 yrityksistä. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Espoossa, Moskovassa ja Kiovassa.