Elisa julkaisi ECE:n korjatut 3G-tutkimustiedot nopeusmittauksen osalta

Lehdistötiedote 18.3.2011

European Communications Engineering Oy:n Elisan toimeksiannosta syksyllä 2010 tekemässä, 3G-verkkoja koskevassa tutkimuksessa on todettu virhe yhdessä kymmenestä mittausparametrista. Virhe johtuu tutkimuksessa käytetystä DNA:n liittymätyypistä, joka vaikutti datasiirtonopeusmittauksen tulokseen DNA:n osalta. Elisa on julkaissut tänään internetsivuillaan päivitetyn tutkimusraportin, josta nopeusmittausta koskeva osuus on poistettu.

- Virhe ei vaikuta muihin tutkimuksen mittaustuloksiin esimerkiksi verkkojen kattavuuden ja kuuluvuuden osalta. Tutkimuksen mukaan Elisan verkko takaa erinomaisen käytettävyyden sekä puheluissa että tiedonsiirrossa. Elisan verkon kattavuus on selkeästi Suomen muita 3G-verkkoja parempi, kuuluvuudessa olemme jopa kasvattaneet etumatkaa muihin operaattoreihin ja Elisan verkossa esiintyy vähiten katkenneita puheluita. Myös esimerkiksi tukiasemien lukumäärässä olemme edelleen muita edellä, kertoo johtaja Timo Katajisto Elisalta.

Elisa jatkaa panostuksia verkon kattavuuden ja parhaan käytettävyyden takaamiseksi myös jatkossa. Kuudes 3G-verkkoja koskeva tutkimustulos julkaistaan keväällä 2011.

Korjattu tutkimus on päivitetty Elisan verkkosivuille osoitteeseen www.elisa.fi/pressi

Elisa Oyj, Timo Katajisto, johtaja, Tuotanto, puh. 050 660 25, timo.katajisto@elisa.fi

European Communications Engineering Oy, Jukka Lempiäinen, toimitusjohtaja, puh. 050 511 5131, jukka.lempiainen@eceltd.fi

Perustiedot tutkimuksesta: Radioverkkojen suunnittelu-, koulutus- ja kehitystoimintaan keskittyvä, riippumaton asiantuntijayritys European Communications Engineering Oy tutki jälleen suomalaisten 3G-verkkojen kattavuutta ja toimivuutta. Syys-marraskuussa 2010 toteutettu, 100 paikkakuntaa käsittänyt tutkimus osoitti huomattavia eroja Suomessa toimivien 3G-operaattoreiden välillä. Verkkojen eroja selvitettiin kaikkiaan 11 832 kilometrin matkalta, ja mitatut paikkakunnat kattavat noin 75 % koko maan väestöstä.  Tutkimus tehdään säännöllisesti Elisan toimeksiannosta, ja ensimmäinen tutkimus toteutettiin vuonna 2008. Paikkakunnat ja ajoreitit valitsee tutkimuksen tekijä, ja 50 suurinta paikkakuntaa lukuun ottamatta ne ovat etukäteen vain tutkimuksen tekijän tiedossa.

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 150 000 yritysasiakasta ja julkishallinnon organisaatiota tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 3 600. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi

European Communications Engineering (ECE Oy) on radioverkkojen suunnittelu-, koulutus- ja kehitystoimintaan keskittyvä riippumaton suomalainen asiantuntijayritys. www.eceltd.com