Elisa julkaisi ensimmäisenä operaattorina palveluidensa päästösäästöluvut

Elisa Oyj, lehdistötiedote 2.3.2010

Elisa julkaisi tänään mittaustulokset, jotka todentavat ICT-alan mahdollisuudet päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi Elisan pilvipalveluna tuottamat palvelinkeskukset vähentävät energiankulutusta 94 prosenttia.

ICT-alalla on mahdollisuus vähentää kasvihuonekaasupäästöjä globaalisti jopa 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. ICT-alan tuotteiden ja palveluiden mahdollistama säästöpotentiaali on viisinkertainen alan hiilijalanjälkeen verrattuna. Keskeisessä asemassa ovat energiatehokkuutta parantavat ja matkustamista vähentävät ratkaisut, pilvipalvelut sekä teknologinen kehitys.

Elisan tänään julkaisemasta raportista selviävät laskentaperusteet ja eri palvelujen päästösäästöt konkreettisina lukuina. Niiden avulla yritykset ja yhteisöt voivat suunnitella toimenpiteitä päästösäästöjen ja tavoitteiden toteuttamiseksi.

- Pilvestä hankitut konesalipalvelut vähentävät energiankulutusta 94 prosenttia. Kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavilla palveluilla, kuten monitila- ja etätyöratkaisuilla, toimistotilojen energiankulutusta voidaan puolestaan vähentää jopa 35 prosenttia, Elisan ympäristöasioista vastaava johtaja Kimmo Pentikäinen kertoo.

Elisan palveluilla vähennettiin päästöjä viime vuoden loppupuoliskolla yhteensä 2 867 tCO2, joka on suhteessa 19 prosenttia Elisan vuoden 2009 vertailuajankohdan hiilijalanjäljestä. Päästösäästö vastaa 16 miljoonaa henkilöautolla ajettua kilometriä. Elisan omassa toiminnassa hiilijalanjälkeä pienennetään omien palveluiden maksimaalisella hyödyntämisellä ja toimintatapamuutoksilla.

- Näytämme omalla toiminnallamme suuntaa ja ratkaisumme on huomioitu myös kansainvälisesti. Esimerkiksi rakenteilla olevan uuden konesalimme hukkalämpö johdetaan kaukolämpöverkkoon, jolloin palvelinsalin hiilijalanjäljestä tulee negatiivinen, Pentikäinen toteaa.

Lisätiedot osoitteessa: www.elisa.fi/ymparisto ja http://www.e-julkaisu.fi/elisa/ymparistovastuumittariraportti-2010/

Elisa Oyj, Kimmo Pentikäinen, johtaja, tutkimus ja ympäristövastuu, 050 506 5412, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisan hiilijalanjäljen laskenta perustuu kasvihuonekaasuprotokollaan (The Greenhouse Gas Protocol, GHG), jonka ovat kehittäneet World Resources Institute ja World Business Council for Sustainable Development. Laskennassa asiantuntijana käytetiin Gaia Consulting Oy:tä. Mitattu lopputulos on varmennettu ulkopuolisella riippumattomalla asiantuntijalla. Vuoden 2010 laskentojen osalta varmennuksen suoritti PricewaterhouseCoopers Oy.

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 150 000 yritysasiakasta ja julkishallinnon organisaatiota tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme  organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 3 600. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi