Elisa ottaa ensimmäisenä käyttöön uuden, ympäristöystävällisen teknologian verkon rakentamiseen

Elisa Oyj, lehdistötiedote 4.7.2011

Elisa toteuttaa ensimmäisenä suomalaisoperaattorina tietoliikennekaapelien asennuksen hyödyntämällä uutta mikro-ojitusteknologiaa (micro trenching). Nopea, pienemmät ympäristöhaitat ja talvirakentamisen mahdollistava menetelmä tulee vauhdittamaan tietoyhteiskunnan laajakaistapalveluiden kehitystä erityisesti tiheillä taajama-alueilla. Ensimmäinen kohde toteutetaan viikolla 27 Kangasalle.

Tietoyhteiskunnan laajakaistapalveluiden kapasiteettitarve kasvaa nopeasti ja edellyttää tietoliikenneverkkojen päivittämistä optiseen valokaapeliverkkoon. Suomessa kehitystä voidaan nopeuttaa merkittävästi uusilla rakentamisen menetelmillä, jotka mahdollistavat laajakaistayhteyksien rakentamisen taajamiin kustannustehokkaasti myös talvikaudella. Lisäksi uudet menetelmät ovat nopeampia ja aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle.

- Elisa haluaa olla etujoukoissa hyödyntämässä uusia teknologioita ja vauhdittamassa uusien palveluiden mahdollistavien yhteyksien toimittamista kaikkien suomalaisten saataville. Otamme nyt ensimmäisenä operaattorina Suomessa käyttöön mikro-ojitusteknologian, mikä lisää huomattavasti kaapeleiden asennustöiden nopeutta, kertoo osastopäällikkö Jari Simpanen Elisalta.

Ensimmäinen mikro-ojituskohde käynnistyy tiistaina 5.7. Kangasalla sijaitsevalla Nattarin alueella, jonne toimitetaan liittymät 18 taloyhtiöön. Työt alueella kestävät noin viikon.

- On hienoa, että Kangasalan kunta halusi ensimmäisenä lähteä kokeilemaan uutta teknologiaa, joka minimoi rakentamiseen liittyvät haitat paikallisväestölle ja ympäristölle. Uskomme, että menetelmä kiinnostaa myös muita kuntia, Jari Simpanen sanoo.

Mikro-ojitus on teknologia, jossa aikaisemmat ajoradan tai kevyen liikenteen väylän sulkeneet työmaat korvataan sormen levyisellä mikro-ojalla, jonne kuitukaapelit asennetaan. Perinteinen kaapelityömaa voi kestää jopa kuukausia, nyt työ valmistuu parhaimmillaan jopa päivässä. Samalla minimoidaan katurakenteeseen aiheutuvat haitat.

Lisätietoja: Elisa Oyj, osastopäällikkö Jari Simpanen, puh. 050 581 0697, jari.simpanen@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme viihtymistä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi