Elisa otti käyttöön ensimmäiset LTE800-tukiasemat

Lehdistötiedote 25.10.2011

Elisa on ottanut ensimmäisenä suomalaisoperaattorina käyttöön LTE800-teknologiaan perustuvat tukiasemat. Uudella taajuusalueella toimivat testitukiasemat otettiin käyttöön Pirkanmaalla ja Etelä-Savossa. Uusi 800 MHz taajuusalue tulee mahdollistamaan 4G/LTE-verkon kustannustehokkaan rakentamisen valtakunnallisesti, aivan kuten vuonna 2006 tehty UMTS900 -päätös vauhditti 3G-verkon nopeaa laajentumista.

Nykyiset LTE-taajuudet 1800 MHz ja 2600 MHz mahdollistavat LTE-verkon rakentamisen kaupunkialueille. Uusi, pidemmälle kantava 800 MHz -taajuus mahdollistaa LTE-verkon rakentamisen myös haja-asutusalueille nykyisen UMTS900-teknologian tapaan. Näin voidaan toteuttaa valtakunnallisesti erittäin nopeat mobiililaajakaistayhteydet, sillä LTE800-teknologia tukee maksimissaan lähes 100 Mbps laajakaistanopeuksia. Rakentamisen aloittaminen edellyttää Liikenne- ja viestintäministeriön päätöstä 800 MHz -taajuuksien käyttöönotosta.

Matkaviestinnän historiaa jo vuodesta 1991

Elisa on tehnyt tietoliikenteen historiaa matkaviestinnässä myös aikaisemmin:

• Maailman ensimmäinen GSM-puhelu ja ensimmäinen kaupallisen GSM-palvelun avaus tehtiin vuonna 1991 Elisan silloisen tytäryhtiön Radiolinjan verkossa
  • Maailman ensimmäinen GSM-datapuhelu tehtiin vuonna 1993 myös Radiolinjan verkossa
  • Vuonna 2006 Elisa otti ensimmäisenä Pohjoismaissa käyttöönsä HSDPA-tekniikan ja vuotta myöhemmin HSUPA-tekniikan
  • Maailman ensimmäinen kaupallisessa verkossa tehty UMTS900-testipuhelu soitettiin vuonna 2006 Elisan verkossa yhdessä Nokian kanssa
  • Vuonna 2007 Elisa avasi ensimmäisenä maailmassa kaupalliseen käyttöön UMTS900-verkon, mikä mahdollisti 3G-verkon nopean rakentamisen kaikkialle Suomeen

3G-datanopeudet ovat nopeutuneet HSPA-teknologian kehittymisen myötä. Alkuvaiheen 0.4 Mbps -nopeuksista ollaan noustu nopeasti tämän päivän 42 Mbps teoreettisiin maksiminopeuksiin. Tänään Elisan 3G-verkko on maan kattavin, sen alueella asuu jo yli 95 % suomalaisista ja verkkoa hyödyntää yli miljoona aktiivista datakäyttäjää. Elisan verkkopeitto löytyy osoitteesta www.elisa.fi/kuuluvuus

Elisa Oyj, osastopäällikkö Eetu Prieur, puh. 050 506 5313, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi