Elisa tekee puhelimesta lompakon: Uusi kontaktiton maksutapa yli 100 000 opiskelijan käyttöön

Elisa Oyj, Lehdistötiedote 6.8.2012

Elisan ja opiskelijoiden omistaman Lyyran tekemän sopimuksen myötä yli 100 000 opiskelijaa pääsee syksyllä ensimmäisten joukossa hyödyntämään uudenlaista kontaktitonta maksutapaa. Elisa Lompakko sisältää kontaktittoman maksamisen mahdollistavan maksutarran, erilliset nettimaksukortit, netti- ja mobiilisovelluksen sekä käyttäjien väliset rahansiirrot. Palvelun maksuvälineet on toteutettu yhteistyössä MasterCardin kanssa.

Syksystä 2012 lähtien opiskelijat voivat maksaa lounaan useissa opiskelijaravintoloissa Elisa Lompakko -palvelun avulla. Opiskelijaravintoloiden lisäksi kontaktiton maksaminen Elisa Lompakolla on mahdollista myös muissa lähiluettavaan korttiteknologiaan perustuvaa maksupalvelua käyttävissä toimipaikoissa.

Elisa Lompakko -palvelun maksutarra tarjoaa käyttäjälle nopean ja turvallisen tavan suorittaa pieniä, korkeintaan 25 euron arvoisia maksuja. Maksu tapahtuu koskettamalla maksupäätettä matkapuhelimella, johon on kiinnitetty MasterCardin PayPass™ -tekniikkaa tukeva maksutarra. Lyyra-kortin omistaville opiskelijoille maksutarroja jaetaan syyskuun lopusta alkaen veloituksetta vuoden 2012 loppuun asti.

– MasterCard on edelläkävijä ja etsimme jatkuvasti uusia maksamisen ratkaisuja, joilla kuluttajat voivat hoitaa maksuliikennettään turvallisesti, yksinkertaisesti ja helposti. Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme nyt Elisan kanssa tuoda lähitunnistamiseen perustuvan maksuvälineen Suomeen ensimmäisten joukossa Pohjoismaissa. Näin otamme jälleen yhden askeleen kohti käteisvapaata maailmaa, sanoo Mats Taraldsson, MasterCardin Pohjoismaiden ja Baltian kehitysjohtaja.

Elisa Lompakko -palvelussa käyttäjän on mahdollista luoda nettimaksukortteja, joille käyttäjä voi määrittää haluamansa voimassaoloajan ja ostorajan. Nettimaksukorteilla ostosten teko verkossa on turvallista ja helppoa. Elisa Lompakon ja palveluun sisältyvien nettimaksukorttien saldoa voi vaivattomasti ladata netti- ja mobiilikäyttöliittymillä ja niiden kautta onnistuvat myös Elisa Lompakon käyttäjien väliset rahansiirrot. Palvelun käyttäjät tunnistautuvat mobiilivarmenteen avulla, joten Elisa Lompakon käyttö on yhtä turvallista kuin perinteistenkin maksukorttien käyttäminen.

Alkuvaiheessa Elisa Lompakko edellyttää matkapuhelimeen kiinnitettävää maksutarraa. Palvelun seuraava kehitysaskel on se, että erillistä maksutarraa ei enää tarvita, vaan kontaktittoman maksamisen sovellus on käyttäjän sim-kortilla.

– Kontaktiton maksaminen ja käyttäjien väliset rahansiirrot helpottavat ja nopeuttavat arkea, ja Elisa haluaa olla edelläkävijä tämän kaltaisten palveluiden tuottamisessa. Kehitämme palvelua edelleen opiskelijoilta saatujen käyttäjäkokemuksien ja palautteen perusteella, ja myöhemmin tarjoamme palvelua laajemmalle kohderyhmälle uusilla innovatiivisilla maksutavoilla höystettynä, Elisan liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi kertoo.

Elisa Oyj, Henri Korpi, Liittymäliiketoimintajohtaja, Henkilöasiakkaat, p. 045 6700416, etunimi.sukunimi@elisa.fi
MasterCard Europe, Frida Almgren, viestintäpäällikkö, Pohjoismaat ja Baltia, +46 703 17 35 45, etunimi_sukunimi@mastercard.com

Maksutarran kuva löytyy Elisan kuvapankista.

Terminologia:

Mobiilivarmenne on SIM-korttiin liitettävä sähköinen henkilöllisyystodistus. Se on vahvan sähköisen tunnistamisen väline, joka toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena. Varmenteen avulla voi tunnistautua tai vahvistaa ostoksia verkkopalvelussa sekä allekirjoittaa sähköisesti puhelin- tai verkkopalvelussa tehtyjä sopimuksia.

Elisa Nettimaksukortti on virtuaalinen maksuväline, joka mahdollistaa turvallisen verkkomaksamisen. Nettimaksukortti ei sisällä fyysistä korttia, vaan käyttäjä voi luoda Elisa Lompakkoon useita virtuaalisia maksukortteja eri käyttötarkoituksiin. Jokaiselle kortille voi määrittää erikseen ostorajan ja voimassaoloajan. Nettimaksukortilla voit maksaa kaikissa verkkokaupoissa, jotka hyväksyvät MasterCardin. Nettimaksukortti on uusi innovaatio, jonka Elisa tarjoaa asiakkailleen ensimmäisenä Suomessa. Aiemmin ei ole ollut mahdollista luoda itse omia maksukortteja esim. eri verkkokauppoihin verkko-ostosten maksamista varten.

Elisa Lompakko on palvelu, joka mahdollistaa lähes kaikkien raha-asioiden turvallisen hoitamisen älypuhelimen tai verkkopalvelun kautta. Elisa Lompakko toimii kaikkien operaattorien liittymillä.

Kontaktiton maksaminen haastaa tulevaisuudessa käteismaksamisen nopeudellaan. Maksutapaan soveltuvat päätteet yleistyvät lähivuosina niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Kontaktiton maksaminen perustuu lyhyen kantaman langattoman yhteyden teknologiaan, joka mahdollistaa turvallisen viestinnän elektronisten laitteiden välillä. Käytännössä maksaminen tapahtuu asettamalla maksusiru muutaman sentin päähän maksupäätteestä.

Maksutarra sisältää kontaktittoman maksamisen mahdollistavan NFC-sirun ja se kiinnitetään puhelimen taustapuolelle. Tarra tukee MasterCardin PayPass™ -lähitunnistustekniikkaa ja jatkossa tekniikka integroidaan osaksi puhelimen SIM-korttia.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on maailmanlaajuinen maksu- ja teknologiayhtiö. Sillä on käytössään maailman nopein maksujen käsittelyverkosto, joka yhdistää kuluttajat, rahalaitokset, kauppiaat, viranomaiset ja yritykset yli 210 maassa. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut helpottavat jokapäiväisiä kaupallisia toimintoja – kuten ostosten tekemistä, matkustamista, liiketoiminnan harjoittamista ja raha-asioiden hoitoa – ja tekevät niistä kaikkien käyttäjien kannalta turvallisempia ja tehokkaampia. Voit seurata meitä Twitterissä @mastercardnews, osallistua keskusteluun Cashless Conversations Blogissa tai tilata tuoreimmat uutiset.