Elisa varautuu jälleen kesäukkosiin

Elisa Oyj, lehdistötiedote 19.6.2012

Elisa on tänäkin kesänä nostanut valmiuttaan ehkäistä ja hoitaa säästä johtuvia ongelmia tietoliikennepalveluissa. Säätietoja valvotaan vuorokauden ympäri ja yhteistyö sähkölaitosten kanssa on tiivistä. Normaalit kesäukkoset eivät yleensä aiheuta pitkiä katkoksia tietoliikennepalveluissa, mutta laitteiden suojaaminen kannattaa myös kotona ja mökillä.

Kahtena aikaisempana kesänä kesämyrskyt ovat aiheuttaneet ongelmia sähkönjakelussa. Pitkittyessään sähköhäiriöt voivat aiheuttaa ongelmia myös tietoliikenneyhteyksissä, vaikka esimerkiksi matkapuhelinverkon tukiasemat on varmistettu useamman tunnin ajaksi myös akuilla. Elisan palveluhallinnassa varaudutaankin tehostetusti erityisesti heinäkuun aikana myrskyihin.

- Seuraamme 24/7 Ilmatieteenlaitoksen tutkakuvaa ja palvelutasojamme. Olemme jatkuvassa valmiudessa häiriötilanteiden varalta, toimimme tiiviissä yhteistyössä sähkölaitosten ja viranomaisten kanssa, sekä toimitamme tarvittaessa varavoimaa riskialueille. Ennakoiva tiedottaminen on myös tärkeässä roolissa, tiedotamme verkkosivuillamme heti esimerkiksi silloin, kun saamme Ilmatieteenlaitokselta vaaraa aiheuttavan sään tiedotteen, Elisan Verkonhallinnan johtaja Sami Komulainen kertoo.

Vinkkejä varautumiseen kotona ja mökillä

Ukkosten aikaan kannattaa varautua myös kotona ja mökillä tietoliikennelaitteiden suojaamiseen. Elisan verkkosivuilta löytyy kattava paketti ohjeita ukkosiin ja myrskyihin varautumisesta osoitteissa http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/1991.07/varaudu-ukkosiin/ ja http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/1199.55/varaudu-myrskyihin/

Tärkeimmät vinkit

• Irroita pidemmän poissaolon tai alkavan ukkosen ajaksi pistorasioista puhelin- ja sähköverkkoon kytketyt tietokoneet, modeemit, Elisa Viihde -laitteet jne. Ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä voi suojautua myös ylijännitesuojalla.
  • Kun kytket laitteita takaisin, tarkista, että kaikki johdot on kytketty oikein. Jos laite ei käynnisty, sammuta verkkopääte hetkeksi. Tarvittaessa resetoi laite Reset-painikkeella (noin 10 sek.).
  • Mobiiliverkon häiriötilanteet eivät yleensä kestä kauan. Hätäpuhelut toimivat yleensä häiriön aikanakin ottamalla SIM-kortin pois matkapuhelimesta.

Elisa tiedottaa säätilan aiheuttamista riskeistä ja häiriötilanteista osoitteessa www.elisa.fi/hairiotiedotteet sekä reaaliaikaisella häiriöpalvelukartallaan www.elisa.fi/hairiokartta. Tiedotteet ja kartta näkyvät myös Elisan kaapeli-tv-verkon infokanavalla 21 ja Elisa Viihde -palvelussa kanavapaikalla 509.

Lisätietoja: Elisa Oyj, Sami Komulainen, johtaja, Verkonhallinta, puh. 050 301 6974, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi