Elisalle ja Pohjois-Karjalan kuntatoimijoille merkittävä sopimus

Elisa Oyj, lehdistötiedote 19.9.2012

Elisa toimittaa Pohjois-Karjalan kunnille sekä kuntayhtymille puheratkaisut, puhelunvälityspalvelut, asiakaspalvelun kontaktienohjausratkaisut sekä maakuntaverkon, jotka palvelevat myös kuntien ja kuntayhtymien liikelaitoksia ja omistuksessa olevia yhtiöitä. Ratkaisut käyttöön ottavissa organisaatioissa työskentelee yhteensä 17 000 työntekijää. Sopimuksen arvo on noin 1,7 miljoonaa euroa vuodessa.

Pohjois-Karjalan kuntatoimijat ovat ensimmäisten alueellisten organisaatioiden joukossa lähteneet uudistamaan asiakas-, asiointi- ja asiantuntijapalvelujaan.

- Nyt hankittava yhteinen maakunnallinen ratkaisu mahdollistaa nykyistä paremmin kuntatoimijoiden yhdessä tuottamien palvelujen toteuttamisen. Puhe- ja videovälitteisessä viestinnässä otetaan käyttöön uusia nykyaikaisia toiminnallisuuksia, joiden myötä viestintää saadaan monipuolistettua ja nopeutettua. Samalla ylläpidettävien viestintäratkaisujen määrää saadaan vähennettyä. Yhteishankinnan tavoitteena on myös vähentää päällekkäisiä kustannuksia, toimitusjohtaja Matti Hakomäki Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskus Oy:stä kertoo.

- Sopimus avaa merkittävän yhteistyön alueella, jossa Elisa työllistää 700 huippuammattilaista. Sekä yritykset että julkisen sektorin organisaatiot ovat tällä hetkellä haasteiden edessä ja pohdinnassa on, miten palveluja voi kehittää ja asiakaspalvelua parantaa. Keskeisessä asemassa on tavoitettavuus ja palvelun laadun parantaminen, Elisan Itä-Suomen aluejohtaja Ari Punkkinen toteaa.

Kontaktien ohjaus ja tiedon saatavuus ratkaisee

Tavoitettavuus, tehokas kontaktien ohjaus sekä tarvittavan tiedon nopea saatavuus ovat avainasemassa myös julkisen sektorin palvelussa. Optimaalisesti hyödynnettynä ratkaisut ja järjestelmien integrointi vapauttavat henkilökunnan ajan asiakaspalveluun ja hoitotyöhön. Samalla ne toimivat henkilöstöresurssien ohjauksen ja johtamisen työkaluina.

- Tarvittavan tiedon ja osaajien on oltava nopeasti saatavilla. Esimerkiksi terveydenhuollossa erilaisten järjestelmien tietojen saatavuudella sekä eri osastoilla olevan henkilökunnan ja potilaiden tavoitettavuudella on ratkaiseva merkitys. Lisäksi järjestelmät toimivat tiedotuksen apuna muun muassa kriisitilanteissa. Näitä lähtökohtia silmällä pitäen olemme kehittäneet ratkaisuja, joilla asiakas- asiointi- ja asiantuntijapalveluja on mahdollista kehittää, kertoo johtaja Anna-Mari Ylihurula, Elisalta Asiakasvuorovaikutuksen ratkaisut –yksiköstä.

Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskus Oy, Matti Hakomäki, toimitusjohtaja, 040 823 3720, etunimi.sukunimi@pptk.fi
Joensuun seudun hankintatoimi, Mika Purmonen, hankintapäällikkö, 013 267 5046, etunimi.sukunimi@jns.fi

Elisa, Ari Punkkinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, 010 265 2204, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Joensuun seudun hankintatoimi on yhteishankintayksikkö, joka vastaa seudullisesti julkisista hankinnoista. Joensuun seudun hankintatoimi perustettiin 1.1.2007. Joensuun seudun hankintatoimi kilpailuttaa yhteistoimintasopimuksen allekirjoittaneille tahoille yhteis- ja erillishankintoja. Yhteistoimintasopimuksen piiriin kuuluu tällä hetkellä 15 kuntaa ja 14 muuta tahoa kuten kuntayhtymiä, kuntien omistamia osakeyhtiöitä ja yhdistyksiä. Hankintatoimen vuosittainen kilpailutusmäärä on yli 200 kilpailutusta, joiden volyymi on noin 100 miljoonaa euroa. Hankintatoimi työllistää tällä hetkellä seitsemän henkeä ja on hallinnollisesti sijoitettu Joensuun kaupungin organisaatioon. Joensuun seudun hankintatoimi vastasi projektissa kilpailutuksen läpiviemisestä hankintalain mukaisesti.

Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskus Oy toimii omistajiensa yhteisenä ICT- ja muiden hallintoon liittyvien palveluiden yhteishankintayksikkönä ja tuottajana maakunnallisen tietohallintostrategian mukaisesti. ICT-palvelumme sisältävät mm. tietoliikenne-, työasema-, tietojärjestelmä-, tietoturva- ja tukipalveluita. Lisäksi palveluihimme kuuluu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi