Elisalta uusi ratkaisu internetostosten turvalliseen maksamiseen matkapuhelimella

Elisa Oyj, lehdistötiedote 23.1.2012

Elisa toi tammikuussa markkinoille kaivatun, Suomesta vielä puuttuvan ratkaisun verkko-ostosten maksamiseen. Ratkaisu mahdollistaa pienten nettiostosten maksamisen jatkossa matkapuhelimella. Maksuvälineenä toimii matkapuhelin, ja ostokset veloitetaan puhelinlaskun yhteydessä. Ratkaisun ansiosta esimerkiksi mediasisältöjä, pysäköintimaksuja, matka- tai konserttilippuja voi tulevaisuudessa ostaa nykyistä helpommin.

Internetin käytön kasvun ja erityisesti älypuhelinten voimakkaan yleistymisen myötä kasvaa myös tarve uudenlaisiin maksuvaihtoehtoihin. Asiakkaat ja palveluntarjoajat ovat kaivanneet helpompia ja turvallisia tapoja maksaa internetissä. Jatkossa alle 60 euron hintaisten verkko-ostosten maksu hoituu matkapuhelimella, ilman luottokorttitietojen syöttämistä verkkopalveluun tai pankkitunnuksilla tehtäviä varmennuksia.

- Moni ostaisi mielellään verkossa, mutta ei haluaisi luovuttaa luottokorttitietojaan tai kantaa mukanaan pankkitunnuksia. Nyt Suomessa on ensimmäistä kertaa mahdollista maksaa nettiostokset vaivattomasti ilman lisätunnuksia matkapuhelimella. Haluamiaan maksullisia sisältöjä ja palveluja pääsee käyttämään kahdella klikkauksella. Laskutustiedot, hinnat ja matkapuhelinnumerot kulkevat salattuna oman operaattorin verkossa, Elisan asiakasvuorovaikutuksen ratkaisuista vastaava johtaja Anna-Mari Ylihurula kuvailee.

MTV3 arvioi uuden ratkaisun helpottavan verkkomaksamista merkittävästi.

- Meillä on monia palveluja, joissa hyvin ja helposti toteutettava mikromaksaminen on elinehto. Erityisesti pienten summien kohdalla asiakkaat toivovat nopeaa ja vaivatonta maksuvaihtoehtoa. Uusi toteutus poistaa monta verkkomaksamiseen liittyvää haastetta ja sopii pienempiin ostoksiin erinomaisesti. Haluamme kokeilla ratkaisua ja ottaa sen käyttöön mahdollisimman pian, apulaisjohtaja Jaron Millner MTV3:sta kertoo.

Matkapuhelin tulee kevään aikana verkkopalveluihin uudeksi maksutavaksi luottokortin, pankkitunnusten, tekstiviestien sekä erityisten palvelunumeroiden rinnalle. Se tekee esimerkiksi mediatalojen tuottaman sisällön, sää-, kartta-, lippupalvelujen käytön entistä sujuvammaksi. Verkkopalvelujen käyttäjille ratkaisu tuo turvallisuutta ja nopeutta asiointiin, palveluntarjoajille taas uuden myyntiä vauhdittavan maksuvaihtoehdon. Asiakkaiden tunnistamisen ja maksajan henkilöllisyyden varmistamisen pohjana on puhelinnumeroon perustuva tunnistusjärjestelmä.

- Esimerkiksi Ruotsi, Norja, Hollanti, Ranska sekä Yhdysvallat ovat ottaneet vastaavanlaisen maksutavan käyttöön ja kokemukset ovat hyvät. Elisa haluaa olla sähköisen asioinnin edelläkävijä ja siksi lähdimme ensimmäisten joukossa kehittämään ratkaisua tähän tarpeeseen Suomessa. Uusi palvelu on luonteva jatko aiemmille mobiilimaksamista ja sähköistä asiointia helpottaville ratkaisuillemme. Toimme keväällä muun muassa yritysliittymien käyttäjille mahdollisuuden maksaa matkapuhelimellaan henkilökohtaisia ostoksia. Ne veloitetaan omalla henkilökohtaisella laskulla, Ylihurula jatkaa.

Elisa Oyj, Anna-Mari Ylihurula, johtaja, asiakasvuorovaikutuksen ratkaisut, Yritysasiakkaat, 0500585727, etunimi.sukunimi@elisa.fi
MTV3, Jaron Millner, apulaisjohtaja, internet- ja kuluttajaliiketoiminta, 0400 515 263, etunimi.sukunimi@mtv3.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopeimman 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi