Elisan helmikuun myydyimmät puhelimet: Lumia ykköseksi sekä henkilö- että yritysasiakkaissa

Elisa Oyj, lehdistötiedote 1.3.2012

Elisan helmikuun myyntiluvut vahvistivat Nokia Lumia 800 -puhelimen tuhansien varausten ennakoiman menestyksen. Sekä henkilö- että yritysasiakkaat ostivat Lumiaa nostaen sen ykköseksi molemmilla listoilla. Kyseessä on pitkästä aikaa puhelin, joka on lyönyt näin hyvin läpi molemmissa asiakasryhmissä.  Lumian ja Elisa Toimisto 365:n voimakas kysyntä osoittaa yritysten tarpeet entistä joustavamman työnteon mahdollistaville ratkaisuille.

Lumian myynnissä merkille pantavaa on ollut myös se, että kyseessä ei ollut vain myynnin aloitukseen sijoittuva piikki, vaan myynti on jatkunut tasaisen hyvänä jo kuukauden ajan. Elisa on osannut varautua kovaan kysyntään, ja puhelimen saatavuus on ollut erittäin hyvä lukuunottamatta varaston hetkellistä tyhjenemistä aivan ensipäivien ennakkovarausten toimituksista johtuen.

Vasta helmikuun lopussa myyntiin tullut edullisempi, vajaan 300 euron hintainen Nokia Lumia 710 on sekin herättänyt kiinnostusta sekä henkilö- että yritysasiakkaissa. Se on nyt molemmissa asiakasryhmissä sijalla 12, ja sen arvioidaan jatkossa nousevan listalla. Ensi kesänä saadaan Suomeen myyntiin myös Lumia 900, jossa on tuoteperheen tehokkain ja isoin näyttö sekä 4G-tuki (Dual Carrier). Lisäksi tuoteperheen kaikkein edullisin malli, pienikokoinen Lumia 610 tulee loppukeväästä myyntiin runsaan 200 euron hintaisena.

- Pidämme positiivisena Lumian tuoteperheen laajentumista eri hintaluokkiin. Elisalle on tärkeää voida tarjota laaja puhelinvalikoima vastaamaan asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin niin hinnan, merkin kuin käyttöjärjestelmän osalta. Tähänastinen Lumian myynti tukee sitä, että Windows Mobilesta tulee yksi keskeisistä käyttöjärjestelmistä, arvioi henkilöasiakkaiden puheliittymistä vastaava johtaja Jan Virkki.

Elisa Viihde -palvelun Windows Phone -älypuhelinsovellusta on jo tähän mennessä ladattu huomattavia määriä. Elisa Viihde -sovelluksen myötä TV-ohjelmatietojen ja videovuokraamon tarjonnan selailu sekä tallennusmahdollisuudet ovat aina mukana. Windows Phone -alustalle julkaistaan lähiaikoina myös suosittu Oma Saunalahti -itsepalvelusovellus, jolle odotetaan yhtä lailla suuria latausmääriä ja aktiivista käyttöä. Sovelluksen avulla liittymän tietoja pystyy hallinnoimaan omalla puhelimella.

Henkilöasiakkaissa iPhone 4S on palannut pienen tauon jälkeen jälleen kärkisijoille sijoittuessaan listalla kakkoseksi.  Älypuhelinten kärkikastissa pysyvät vahvasti myös Samsung Galaxy S II ja Nokia N9.  Samsungin vahva asema perustuu kolmen eri hintaluokan puhelimiin. Samaan aikaan Symbian-puhelimia myydään edelleen paljon, ja uusimmat päivitykset ovat tuoneet niihin uusia selkeästi parannettuja ominaisuuksia.

Älypuhelinten mahdollisuudet tehokäyttöön yrityksissä

Voimakas kysyntä sekä pienissä että suurissa yrityksissä nosti Lumian myös Elisan yritysasiakkaiden myydyimmäksi puhelimeksi helmikuussa. Suuria yrityksiä kiinnostaa erityisesti integroitavuus Microsoftin back end -järjestelmiin sekä valmius Microsoftin pilvipalveluiden käyttöön suoraan älypuhelimesta.

Lumian myötä yleistyvät vauhdilla myös Office-pilvisovellusten käyttö.

- Lumia tuo toimiston taskuun turvallisesti. Elisa Toimisto 365:n käyttöönotossa on näkynyt selkeä piikki Lumian myötä. Esimerkiksi Lemminkäinen teki Elisan kanssa helmikuussa sopimuksen 3 000 puhelimen hankinnasta palveluna ja tulee hyödyntämään Microsoft-ohjelmien mahdollisuudet mobiilissa työnteossa. Pienempiä yrityksiä helpottavat mukana kulkevien kalenteri- ja sähköpostisovellusten lisäksi verkkolevynä dokumenttien jakoon toimiva Skydrive sekä OneNote eri päätelaitteilla tehtäviin muistiinpanoihin, johtaja Anssi Okkonen toteaa.

Mobiilista työnteosta kertoo myös tablet-tietokoneiden nousu listalle. Ne tulevat vauhdittamaan omalta osaltaan videokokousten käyttöä mobiilipäätelaitteilta.

- Samsung on tuonut markkinoille useita tablet-malleja, jotka vastaavat myös yritysten tarpeisiin. Käyttöjärjestelmä ja käyttöliittymä ovat samat kuin puhelimissa, joten niiden käyttöönotto on helppoa. Esimerkiksi Vidyon avulla videokokoukset on helppo käynnistää ja käyttömukavuus on paljon parempi kuin puhelimessa, Okkonen jatkaa.

Myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille helmikuussa 2012:
1. Nokia Lumia 800
2. Apple iPhone 4S
3. Nokia C2-01
4. Samsung Galaxy Gio
5. Samsung Galaxy Xcover
6. Samsung Galaxy S II
7. Nokia 300
8. Nokia 500
9. Nokia C5-00 5MP
10. Nokia 7230
11. Samsung Galaxy S+