Elisan huhtikuun myydyimmät puhelimet: laitekirjo kasvaa nyt myös yritysasiakkailla

Elisa Oyj, lehdistötiedote 2.5.2012

Henkilöasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalta tuttu laitekirjo näkyy nyt myös yritysasiakkailla. Aiemmin hyvin Nokia-painotteiselle yritysasiakkaiden listalle on iPhonen lisäksi kirinyt myös useita Samsungin malleja. Heterogeenisen mobiililaitekannan hallinta ei ole enää ongelma yrityksille. Kuluttajat ovat jo pitkään valinneet puhelimekseen useilta eri laitevalmistajalta erilaisia ja erihintaisia malleja. Nyt sama ilmiö näkyy yritysasiakkaiden keskuudessa. Selittävä tekijä on työntekijöiden omat valinnat.

- Kuluttajapuolelta tuttu hajonta tekee tuloaan nyt myös yrityksiin. Käyttäjät valitsevat itse puhelimensa ja saavat käyttöönsä mieleisensä työkalut, eikä se ole yrityksille enää tietoturvariski. Yhä useampi yritys hankkii puhelimet palveluna, koska se pitää sisällään myös laitehallinnan sekä turvallisen pääsyn yritysverkkoon, Anssi Okkonen Elisalta toteaa.

Älypuhelinten monipuoliset ominaisuudet vaativat myös yhä enemmän erikoisosaamista.

- Se on useiden erillisten käyttöjärjestelmien ylläpitohaasteiden rinnalla toinen syy ulkoistaa laitekanta. Resursseja ei tarvitse turhaan sitoa ydinliiketoimintaa epäsuorasti tukeviin asioihin, Okkonen jatkaa.

Henkilöasiakkaiden listalla eri käyttöjärjestelmien hajonta on ollut jo pidempään näkyvissä. Tämä kirjo näkyy nytkin hyvin heti listan kärkipäässä. Valinnan mahdollisuudet lisääntyvät vielä ennen kesää entisestään. Elisa on aloittanut Lumia 900 -mallin ennakkovarausten vastaanottamisen, ja Android-rintama laajenee toukokuun alussa, kun Samsungilta tulee uusi tulokas markkinoille.

Älypuhelimet ovat Elisan laitemyynnissä kasvussa.

- Elisan jo entuudestaan laaja eri valmistajien malleihin pohjautuva tuotevalikoima laajenee edelleen, kun voimme tarjota asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin myös Windows- ja Android- malleja eri hintaluokista. Esimerkiksi keväällä juhlivat ylioppilaat tulevat varmasti saamaan tai ainakin toivomaan Lumioita ja Galaxeja. Ostaja voi puolestaan valita hintaluokan, ennakoi Henri Korpi.

Myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille huhtikuussa 2012:
1. Nokia Lumia 800
2. Apple iPhone 4S
3. Nokia Lumia 710
4. Nokia C2-01
5. Samsung Galaxy S II
6. Samsung Galaxy GIO
7. Nokia N9-00
8. Nokia 500
9. Samsung Galaxy Xcover
10. Nokia 300
11. Apple iPhone 4