Elisan kesäkuun myydyimmät puhelimet: Windows noussut nopeasti Androidin rinnalle

Lehdistötiedote 2.7.2012

Kesäkuukausina älypuhelinmallien myynti on vilkasta ja datakäytössä on nähtävissä selvä piikki. Uutuusmalleja myydään eniten, kuten kesäkuun myydyimpien puhelinten listatkin osoittavat. Tämän kesän suosikkeja ovat henkilöasiakkaiden kärjen muodostavat uusi Samsung Galaxy SIII, iPhone 4S sekä Nokia Lumia -malliston perusmalli Lumia 610. Käyttöjärjestelmissä Windows on kasvattanut nopeasti markkinaosuuttaan ja on nyt Androidin rinnalla suosituin älypuhelimien käyttöjärjestelmä.

Kesäaikana mobiilidatan käyttö kasvaa, kun älypuhelinten käyttöön tottuneet suomalaiset pysyvät tottumuksissaan esimerkiksi kesämökeillä ollessaan ja netin käyttö keskittyy työarkea enemmän tai lähes kokonaan mobiililaitteisiin. Yleisimpänä kesälomakuukautena eli heinäkuussa yrityspuhelinten käyttäjät ovat viime vuosina muodostaneet ahkerimman käyttäjäkunnan niin kotimaan kuin ulkomaan mobiilissa tiedonsiirrossa.

Windows ja Android ovat tällä hetkellä suosituimpia älypuhelimien käyttöjärjestelmiä – kummankin osuus Elisan henkilöasiakkaiden kesäkuussa hankkimista älypuhelimista oli 33 %. Nokian Lumia-puhelimien suosio on nostanut Windowsin nopeasti Androidin rinnalle. Applen iOS-käyttöjärjestelmän osuus kesäkuussa oli 15 % ja muita käyttöjärjestelmiä oli yhteensä 19 %.

Kaikki kesäkuukaudet ovat perinteisesti laitemyynnissä hyvin vilkasta aikaa.

-  Kesällä ihmisillä on aikaa kierrellä kaupoissa ja moni ostaa tällöin uuden kännykänkin. Lomalla ollaan usein pelkän kännykän varassa, jolloin voi erityisesti korostua tarve saada netin käyttöön nykyistä älykkäämpi puhelin, liiketoimintajohtaja Matias Castrén Elisalta toteaa.

Tämä kesä tuo mukanaan myös merkittäviä muutoksia hinnoitteluun. EU-alueen verkkovierailujen hinnat laskivat puhe-, tekstiviesti- ja dataliikenteen osalta heinäkuun alusta alkaen. Muutos on merkittävä erityisesti mobiilidatan hinnoittelussa.

- Oletettavaa on, että mobiilidatan käyttö ulkomailla ollessa kasvaa uuden hinnoittelun myötä. Erityisesti yritysliittymien käyttäjistä monet haluavat seurata sähköpostiaan lomamatkojensa aikana tai pysyä ainakin kartalla kotimaan uutisista. Ulkomailla tarvitaan myös muita puhelimen ominaisuuksia, kuten navigointia, johtaja Anssi Okkonen toteaa.

Datan käytöstä syntyvän laskun muodostumisen ymmärtämisen Elisa on tehnyt mahdollisimman helpoksi yritysliittymien Daily Traveller -palvelun avulla.

Myydyimmät puhelimet henkilöasiakkaille kesäkuussa 2012:

1. Samsung Galaxy S III
2. Apple iPhone 4S
3. Nokia Lumia 610
4. Nokia Lumia 900
5. Nokia C2-01
6. Samsung Galaxy XCover
7. Nokia Lumia 800
8. Nokia Lumia 710
9. Samsung Galaxy Gio
10. Nokia 500
11. Samsung Galaxy S II