Elisan myydyimmät puhelimet heinäkuussa: Yrityspuhelimetkin entistä enemmän äly- ja sovelluspuhelimia

Elisa Oyj, lehdistötiedote 2.8.2011

Suomalaisyrityksetkin ovat havahtuneet äly- ja sovelluspuhelinten mahdollisuuksiin ja kurovat kiinni kuluttajien etumatkaa. Sovelluspuhelimet mahdollistavat entistä monipuolisempien sovellusten samanaikaisen käytön kosketusnäytön ja nopean datasiirron ansiosta. Suomalaisyritykset rakentavat mobiliteettiaan edelleen vahvasti Nokian varaan kun taas kuluttajien valinta on Apple.

Yrityksiin hankittavissa puhelimissa suuntaus lähenee jo pitkään sovelluspuhelimia suosineiden kuluttajien valintoja. Tässä tiedotteessa sovelluspuhelimilla tarkoitetaan puhelimia, joissa on käyttöjärjestelmänä joko Apple iOs, Android, New Symbian, Meego tai Windows Phone.

- Sähköposti ja kalenteri eivät enää ohjaa yritysten valintoja entiseen tapaan. Puhelinta halutaan käyttää sekä henkilökohtaisiin että työasioihin. Suomalaisyritysten valinta on kevään myllerryksistä huolimatta edelleen Nokia, mutta käyttäjien vaatimustaso toiminnallisuuksille nousee. He suosivat navigointi-, pikaviesti- ja Facebook-tyyppisiä sovelluksia, joissa tosiaikaisuus ja paikkatieto ovat koko ajan läsnä, Elisan yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Pasi Mäenpää toteaa.

Korkealaatuiset ja kirkkaat kosketusnäytöt innostavat käyttämään videoneuvotteluja myös mobiilisti. Sovelluspuhelinten positiivinen käyttökokemus on nostanut myös samalla käyttöjärjestelmällä toimivien tablet-tietokoneiden kysyntää.

- Lähes kaikki merkittävät sisällöntuottajat ovat luoneet omia iPhone-, iPad- ja Anroid-widgettejään. Uutisia ja artikkeleita halutaan jakaa ahkerasti eteenpäin, ja esimerkiksi Flipboardin avulla jokainen voi rakentaa itselleen juuri mieleisensä uutislehden. Sisältö rakentuu Facebookissa tai Twitterissä seurattavien henkilöiden suosittelemista kohteista, kommenteista, jutuista, valokuvista ja videoista tai mistä tahansa muusta käyttäjää kiinnostavista sisällöistä, Mäenpää kertoo.

- Jos puhelinten ominaisuuksien kehittyminen on tähän mennessä tuonut työn teon vapaa-aikaan, tuovat sovelluspuhelimet nyt ripauksen viihdettä työpäivään. Kuluttajat ovat näyttäneet suuntaa sovelluspuhelinten käytössä Suomessa ja ottaneet tähän mennessä niiden mahdollisuuksista yrityksiä paremmin hyödyn irti. Se näkyy myös uusien puhelinten hankinnassa - kuluttajien ostamista uusista puhelimista reilusti yli puolet on uudella Symbian, iOs tai Android -käyttöliittymällä varustettuja, liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi toteaa.

Myydyimmät puhelimet kuluttaja-asiakkaille heinäkuussa 2011:
1. Apple iPhone 4
2. Nokia C2-01
3. Nokia C6-01
4. Samsung Galaxy Gio
5. Huawei Ideos X5
6. Samsung Galaxy S II
7. ZTE BLADE
8. Nokia 7230
9. Nokia N8-00
10. Nokia E7-00

Myydyimmät puhelimet yritysasiakkaille heinäkuussa 2011: