Elisan myydyimmät puhelimet huhtikuussa: Kuluttajat omaksuneet älypuhelinten monipuolisen käytön, yrityskäyttäjät seuraavat perässä

Kuukauden myydyimpien puhelimien listaus paljastaa merkittävän eron kuluttajien ja yrityskäyttäjien välillä älypuhelinten käytössä. Kuluttajat valitsevat selvästi yrityskäyttäjiä useammin kyvykkäämmän älypuhelimen ja myös käyttävät puhelintaan monipuolisemmin.

Elisa Oyj, lehdistötiedote 3.5.2011

Elisan huhtikuussa teettämän mobiililaajakaistatutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista käyttää älypuhelimen nettiyhteyttä tiedonhakuun, navigointiin ja vapaa-ajan sähköpostien lukemiseen. Facebookin ja muiden yhteisöpalveluiden selaamiseen nettiä käyttävät eniten 15–24-vuotiaat. Ruuhkavuosiaan elävät käyttävät älypuhelinten internetyhteyttä uutisten lukemiseen ja hyötykäyttöön, kuten navigointiin. Yllättävästi 55–65-vuotiaiden keskuudessa kalenteritoimintojen käyttö on yksi suosituimmista käyttötavoista. Työkäytössä merkittävimmät sovellukset ovat kalenteri ja sähköposti.

– Nettipalveluita älypuhelimella käytettäessä sekä mobiililaajakaistan nopeus että puhelimen ominaisuudet nousevat merkittävään osaan. Suomalaiset ovat huomanneet, kuinka paljon helpompaa ja vaivattomampaa pätevillä älypuhelimilla surffaaminen on, ja se näkyy meidänkin myydyimpien puhelimien listassa. Tuomme myös jatkuvasti uusia palveluidemme käyttöä helpottavia sovelluksia markkinoille, liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisalta toteaa.

Älypuhelinten datayhteyksien käytössä yksityis- ja yrityskäytössä on suuri kontrasti. Yrityksiin hankitaan edelleen varsin vanhakantaisia matkapuhelimia.

- Yksityiselämän viestinnässä käytetään monenlaisia sovelluksia, ja jopa keski-ikäiset netti-natiivit käyttävät puhelintaan monipuolisemmin vapaalla kuin työssä. On jännittävää nähdä milloin ja mikä on ensimmäisenä kunnolla läpi lyövä yrityssovellus ja milloin yrityselämän sosiaalinen verkottuminen käynnistyy Suomessa, Elisan Yritysasiakkaat-yksikön johtaja Pasi Mäenpää toteaa.

Yrityssovellusten hyödyntäminen mobiililaitteilla on Suomessa vielä alkumetreillä. Perussovelluksista esimerkiksi vasta alle puolet suomalaisyritysten sähköpostitileistä on käytettävissä mobiilipäätelaitteilla.

- Valtaosassa yrityksistä mobiililaitteiden mahdollisuudet ovat hyödyntämättä, ja vain harvat ovat ottaneet käyttöön mobiilipalvelut asiakkailleen. Yllättävän harva on lisäksi kokeillut verkkokokoustamista älypuhelimella, vaikka toiminnallisuus ja käyttökokemus ovat yllättävän hyviä, Mäenpää jatkaa.

Myydyimmät puhelimet kuluttaja-asiakkaille huhtikuussa 2011:

Malli Sija Edellinen sija
ZTE Blade                   1 4
Apple iPhone 4 2 1
Nokia E7-00 3 2
Nokia C2-01 4 -
Samsung Galaxy Gio 5 uusi
HTC Desire HD 6 6
Nokia C7-00 7 3
Nokia 5230 8 7
Huawei Ideos X5 9 5
Nokia 2730 10 8