Ensimmäinen yrityskäyttöön kehitetty mobiilivideoneuvottelupalvelu markkinoille

Elisa Oyj, lehdistötiedote 19.5.2011

Elisan videoneuvotteluratkaisuihin erikoistunut tytäryhtiö Videra toi tänään ensimmäisenä maailmassa markkinoille teräväpiirtotasoiset videoneuvottelut palveluna yrityskäyttöön. Kannettaville tietokoneille suunniteltu videoneuvottelupalvelu Bringio mahdollistaa nyt osallistumisen samaan videoneuvotteluun kännykästä, tableteilta, kannettavilta tietokoneilta sekä videoneuvotteluhuoneista. Bringion vahvuutena muihin yritysratkaisuihin verrattuna on helppo käyttöönotto sekä edullinen hinnoittelu, jotka tulevat vauhdittamaan videoneuvotteluratkaisujen yleistymistä suomalaisyrityksissä.

Videran Bringio on maailman ensimmäinen teräväpiirtotasoinen videoneuvotteluratkaisu, jonka voi ottaa käyttöön tietokoneille helposti ja nopeasti palveluna.  Uusi ratkaisu antaa erityisesti pk-yrityksille aiempaa paremmat mahdollisuudet videoneuvottelujen käyttöönottoon, koska omaa IT-osaamista tai alkuinvestointeja videoneuvotteluhuoneisiin ei tarvita.

- Muissa maissa tableteilta ja kannettavilta käytävät videoneuvottelut ovat jo arkipäivää. Kevyemmällä teräväpiirtotasoisella videoneuvottelupalvelulla haluamme kannustaa myös suomalaiset pk-yritykset kokeilemaan videon voimaa kommunikoinnissa. Tarpeet ovat pk-yrityksissä samat kuin isoillakin yrityksillä. Ketterällä ratkaisulla ja huokealla hinnoittelulla haluamme vauhdittaa videoneuvotteluratkaisujen käyttöönottoa suomalaisyrityksissä. Kahdenväliset neuvottelut voi käydä maksutta, Videran toimitusjohtaja Harri Martinmäki perustelee.

Bringio on luonteva jatko Videran aiemmin markkinoille tuomaan tablet-tietokoneversioon ja täydentää mahdollisuuksia osallistua videoneuvotteluhuoneiden kokouksiin nyt myös tietokoneilta, tableteilta ja älypuhelimista.

- Kansainvälisten organisaatioiden liikkuva henkilöstö tarvitsee yhä monipuolisempia vaihtoehtoja kommunikointiin, eikä markkinoilla vielä ole vastaavanlaista ratkaisua. Vastaamme kysyntään tarjoamalla studio- ja videoneuvotteluhuonetasoisten ratkaisujen rinnalle kevyemmän version mobiililaitteille. Kovan tason videoneuvotteluratkaisun saa nyt internetin yli ketterästi käyttöön, Martinmäki toteaa.

Videoneuvottelupalvelujen markkina kasvaa vauhdilla.

- Maailmalla perinteisen videoneuvotteluratkaisujen markkina kasvaa 20-30 prosentin vuosivauhtia, ja uuden sukupolven videoneuvottelupalveluissa kasvu on vielä voimakkaampaa. Kansainvälisesti vuodessa myydään 160 000 videoneuvottelulaitteistoa. Suomessa videoneuvotteluratkaisuja on käytössä muutamassa tuhannessa yrityksessä, mutta kysyntä on vahvassa kasvussa ja käyttäjien määrä lisääntyy hyvin nopeasti, Elisan Yritysasiakkaat-yksiköstä vastaava johtaja Pasi Mäenpää toteaa.

Lisätiedot palvelusta löytyvät osoitteesta www.bringio.com ja kuvamateriaali osoitteesta http://mainoskuva.kuvat.fi/kuvat/1302+Videra/ salasana v1dera.

Harri Martinmäki, toimitusjohtaja, Videra Oy, 0400 684499, etunimi.sukunimi@videra.com

Juha Urho, videoliiketoiminnasta vastaava johtaja, Elisa Oyj, 050 5060200, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Bringio on yrityksille suunniteltu teräväpiirtotasoinen videoneuvottelupalvelu, jonka avulla voi käydä videoneuvotteluja omalta tietokoneelta, älypuhelimesta tai tablet-tietokoneelta. Palvelun käyttöön tarvitaan tietokone, älypuhelin tai tablet-tietokone, kamera, mikrofoni ja internetyhteys sekä tietokoneelle maksutta internetistä asennettava sovellus. Bringion avulla neuvottelussa voi myös jakaa materiaalia ja esimerkiksi työstää dokumentteja neuvottelun aikana. Lisätietoja www.bringio.com.

Videra on Pohjoismaiden johtava etätyöpalveluihin erikoistunut yritys, jolla on yli 20 vuoden kokemus videoneuvottelulaitteiden toimittamisesta. Toimintamme on globaalia ja yrityksemme palveluja käytetään laajasti Euroopasta aina Aasiaan, Afrikkaan, Australiaan, sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan asti. Työllistämme noin 70 henkilöä ja kiinteät toimipaikkamme sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa ja Venäjällä.  Vuodesta 2010 Videra on ollut osa Elisa-konsernia. Videra toimii itsenäisenä tytäryhtiönä ja vastaa Elisa-konsernin visuaalisen kommunikaation ratkaisuista. Yhtiön toimitusjohtaja on Harri Martinmäki. Lisätietoja www.videra.com

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme viihtymistä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi