ICT-ala avainasemassa ilmastonmuutoksen torjumisessa

Elisa Oyj, lehdistötiedote 8.3.2012

ICT-alan tuotteilla ja palveluilla on mahdollista vähentää maailman kasvihuonekaasupäästöjen määrää jopa 15 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Määrä on viisinkertainen alan omaan hiilijalanjälkeen verrattuna. Suomessa merkittävimpiä päästöjä vähentäviä tekijöitä ICT-alalla ovat liikkuvan työnteon ja videoneuvotteluratkaisujen voimakas yleistyminen. Vuonna 2011 Elisan asiakkaiden yhteenlasketut päästösäästöt vastasivat noin 2 000 maapallon ympäri henkilöautolla ajettua kierrosta.

Elisa on ensimmäisenä tietoliikenne- ja ICT-palveluyrityksenä ryhtynyt raportoimaan tarjoamiensa palvelujen päästösäästöt. Vuonna 2011 Elisan palvelujen avulla kyettiin vähentämään päästöjä yli 9 900 hiilidioksiditonnia ja ne tuotettiin yli 5 300 hiilidioksiditonnia aiempaa pienemmällä päästömäärällä.

– Asiakkaidemme yhteenlasketut päästösäästöt vastaavat noin 2 000 maapallon ympäri henkilöautolla ajettua kierrosta, havainnollistaa tutkimusyhteistyön ja ympäristövastuun johtaja Kimmo Pentikäinen Elisalta.

Vuonna 2011 Elisan ICT- ja verkkopalvelut pienensivät asiakkaiden hiilijalanjälkeä yhteensä 15 232 hiilidioksiditonnin (tCO2) verran. Päästösäästöt yhdeksänkertaistuivat vuoden 2009 tasosta.

Suurimmat säästöt syntyvät liikkuvan työn ratkaisuista

Merkittävimmät päästöjä vähentävät tekijät ovat liikkuvan työnteon ratkaisujen yleistyminen ja videoneuvotteluratkaisujen kysynnän voimakas kasvu. Säästöjen syntymistä lisää edelleen, kun tilatehokkuus ja tilariippumaton työskentely yhdistetään viestintäteknologian käyttöön.

– Pohjoismaalaiset ovat liikkuvan työn edelläkävijöitä ja Elisa haluaa toimia tässä myös omalta osaltaan esimerkkinä. Elisalaiset tekevät etätöitä keskimäärin 3,4 päivää kuukaudessa ja olemme käyttäneet laajamittaisesti videoneuvotteluja omassa toiminnassamme jo vuodesta 2008, jatkaa Pentikäinen.

Marraskuussa 2011 Elisa otti käyttöönsä myös innovatiivisen, hukkalämpöä hyödyntävän ratkaisun Espoon konesalikeskuksessaan ja säästi konesaleillaan yhteensä 3 738 tCO2 kasvihuonepäästöjä. Konesalin palvelimissa syntyvä, yli 1 000 keskimääräisen suomalaisen omakotitalon lämpöenergian vuosikulutusta vastaava lämpöenergia hyödynnetään kokonaisuudessaan Espoon kaukolämmityksessä.

ICT-ala on keskiössä ilmastokriisin torjumisessa, sillä sen tuotteilla ja palveluilla arvioidaan yllettävän maailmanlaajuisesti jopa 7,8 GtCO2 päästösäästöihin vuoteen 2020 mennessä.

Informaatioteknologia ja siihen liittyvät tuotteet ja palvelut koskettavat jokaista suomalaista. Kunkin yksittäisen kansalaisen ICT-valinnoilla on mahdollista saada aikaan merkittäviä kasvihuonepäästösäästöjä valtakunnallisella tasolla.

Elisan tuore päästösäästöraportti on luettavissa osoitteessa www.elisa.fi/ymparisto.

Kimmo Pentikäinen, johtaja, tutkimus ja ympäristövastuu, p. 050 506 5412, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi