Korkein oikeus: Elisalla oikeus markkinoida 3G-verkkoaan Suomen kattavimpana

Elisa Oyj, lehdistötiedote 15.6.2011

Korkein oikeus on tänään antamassa päätöksessään yksimielisesti hylännyt TeliaSonera Finland Oyj:n tekemän, Elisan 3G-verkon markkinointia koskevan valituksen. Kyseessä on vertailevan mainonnan kriteereitä koskeva korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Elisalla on ollut päätöksen mukaan oikeus markkinoida ECE:n tutkimuksen perusteella 3G-verkkoaan Suomen kattavimpana ja laajimpana.

Korkeimman oikeuden mukaan Elisa ja Saunalahti ovat täyttäneet kuluttajansuojalain mukaiset edellytykset vertailevan mainonnan käyttämiselle. Vertailu on perustunut puolueettomasti suoritettuun tutkimukseen, jossa on verrattu yhtä 3G-verkkojen olennaista, merkityksellistä, toteen näytettävissä olevaa ja edustavaa ominaisuutta. Ilmaisujen ”kattavin” ja ”laajin” käyttäminen Elisan 3G-verkon markkinoinnissa on oikeuden mukaan ollut totuudenmukaista.

Riippumaton tutkimusyhtiö European Communications Engineering (ECE) Oy on tehnyt verkkotutkimuksen jo kuudesti vuosina 2008-2011. Viimeisin tutkimus on julkaistu toukokuussa. Kaikissa näissä tutkimuksissa Elisan 3G-verkon kattavuus on ollut selkeästi laajempi verrattuna Suomen muihin mobiiliverkkoihin.

- Verkon kattavuus on käyttäjille keskeinen tekijä. Korkeimman oikeuden mukaan kattavuuden mittauksessa on käytetty luotettavaa ja yleisesti käytettyä menetelmää. Olemme koko ajan pitäneet tärkeänä, että verkkojen ominaisuuksista saadaan puolueetonta tutkittua tietoa. Elisa on ylpeä Suomen kattavimmasta 3G-verkosta ja jatkaa edelleen verkkonsa voimakasta kehittämistä, sanoo osastopäällikkö Eetu Prieur Elisalta.

Korkeimman oikeuden päätös: http://www.kko.fi/55069.htm

Lisätietoja ECE:n 3G-tutkimuksista osoitteessa www.elisa.fi/pressi sekä www.vertaaverkkoja.fi

Lisätietoja: Elisa Oyj, osastopäällikkö Eetu Prieur, puh. 050 506 5313, eetu.prieur@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme viihtymistä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi