Suomalaiset pitävät kännykkäetiketin opettamista lapsille tärkeänä – ikään sopiva liittymä estää laskuyllätykset

Elisa Oyj, lehdistötiedote 15.8.2012

Kännykän antamisessa lapsen käyttöön on asioita, jotka mietityttävät etenkin alakoululaisen vanhempia. Lapsen ikään ja käyttötapoihin sopivilla kännykkä- ja liittymävalinnoilla huolenaiheet voi helposti minimoida. Elisa on ottanut uusien, entistä nuorempien käyttäjäryhmien kännykän käyttämiseen liittyvät erityispiirteet huomioon ja täydentänyt palveluitaan niitä vastaaviksi. Elisan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi myös se asia, että lapsiperheissä kännykän käytön tapakulttuuri on isossa roolissa. Tutkimuksen mukaan valtaosa vanhemmista painottaa kännykkäetiketin opettamisen tärkeyttä, jotta kännykän käytöstä olisi hyötyä ja iloa ilman lieveilmiöitä. Tuloksista selviää myös, mitä mieltä vanhemmat ovat muiden teknisten laitteiden tarpeellisuudesta opintiellä.

Tutkimuksen mukaan kännykkäetiketin eli kännykän tapakulttuurin opettamista lapsille pitää oleellisena 80 % Suomen vanhemmista. Paikkakuntakohtaisia eroja kuitenkin on. Isoimmissa kaupungeissa kuten Helsingissä, Turussa ja Tampereella asian kokevat tärkeäksi yli 80 % vanhemmista, mutta esimerkiksi Oulussa ja Vaasassa etiketin opettamisen puolesta on alle 70 %. Kännykän teknisissä ominaisuuksissa vanhempien neuvot eivät sen sijaan useinkaan ole tarpeen suomalaisperheissä, sillä kolmasosa maan vanhemmista pitää lapsiaan itseään etevämpinä älypuhelinten käyttäjinä.

Neljäsosa maamme kotona asuvien lasten vanhemmista olisi toivonut voineensa kutsua omassakin nuoruudessaan nykypäivän tekniikkaa avuksi. Samoista vanhemmista puolet on tämän päivän tilanteessa sitä mieltä, että oma tietokone tai vastaava laite on välttämätön koululaisen varuste. Kaikista suomalaisista vanhemmista kolmasosa kaipaa enemmän ja parempia laitteita lapsillensa koulun puolesta. Etenkin Helsingissä ja Rovaniemellä toiveet ja todellisuus kohtaavat tässä asiassa muuta maata selkeästi huonommin, sillä näissä kaupungeissa lähes 50 % haikailee lapselleen teknisesti edistyneempää opinahjoa.

Vinkit vanhemmille: laskuyllätyksiltä vältytään sopivalla liittymävalinnalla – monelta muulta yllätykseltä ottamalla näköyhteys kotiin

Lasten kännykän käytöstä syntyvät yllättävän suuret puhelinlaskut ovat vältettävissä sopivalla liittymävalinnalla. Elisa on kehittänyt erityisesti lasten käyttöön sopivan, etukäteen ladattavan Saunalahti Latausliittymän, joka yhdistää perinteisen laskutusliittymän ja perinteisen prepaid-liittymän edut. Erotuksena perinteisiin prepaid-liittymiin liittymätyypin voi nyt valita lähes vapaasti Saunalahden normaalista liittymävalikoimasta ja nykyisen puhelinnumeron voi säilyttää.

”Vanhempien valitsemaan saldorajaan perustuva Saunalahti Latausliittymä on turvallinen lapsen ensiliittymä, koska se estää jälkipolvilta tulevat yllätyslaskut. Lapsista on tullut yhä kasvava kännyköiden käyttäjäryhmä, jolle Elisa haluaa tarjota lapsen ikään ja vanhempien kukkarolle sopivia liittymäratkaisuja”, kertoo Pasi Vanninen Elisalta.

Osaksi Saunalahti Latausliittymää on kehitetty liittymän turvallisuutta lisäävä Saunalahti Apusaldo -ominaisuus. Se tuo turvaa tilanteisiin, joissa esimerkiksi lapsen liittymäsaldo on päässyt yllättäen loppumaan. Saunalahti Apusaldo -palvelulla pystyy hoitamaan tärkeän puhelun ja lähettämään viisi tekstiviestiä veloituksetta, vaikka oma liittymäsaldo olisikin loppunut.

Uutta matkapuhelinta hankittaessa kannattaa pohtia, millaiselle käyttäjälle puhelin tulee. Elisan valikoimissa on esimerkiksi kolhuja ja roisketta erityisen hyvin kestäviä malleja. Moniin puhelimiin on tarjolla suojakuoria, jotka suojaavat puhelinta iskuilta ja naarmuilta. Jotta känny pysyisi ekaluokkalaisen matkassa mukana koko päivän, kaulassa roikkuva kännykotelo voi olla toimiva ratkaisu. Kun pieni koululainen on päässyt koulusta tai isompi lapsi tuppaa aamulla yksin ollessaan unohtamaan koko kouluunlähdön, Elisa Vahti Live -palvelu mahdollistaa tarvittaessa näköyhteyden ottamisen kotiin. Uusi Elisa Vahti Live -palvelu perustuu livevideokuvan välittämiseen valitusta paikasta suoraan kännykkään. Palvelun Aikakone-ominaisuus mahdollistaa videokuvan katsomisen ja kuuntelemisen myös takautuvasti edellisen 24 tunnin ajalta.

Keskeisiä tutkimustuloksia

- Kännykkäetiketin opettamista pitää tärkeänä helsinkiläisistä vanhemmista 86 %, turkulaisista vanhemmista 84 % ja tamperelaisista vanhemmista 83 % siinä missä oululaisista ja vaasalaisista vanhemmista 69 %.
- Kolmasosa maan vanhemmista (33 %) pitää lapsiaan itseään etevämpinä älypuhelinten käyttäjinä.
- Noin neljäsosa (26 %) maamme vanhemmista olisi toivonut voineensa hyötyä omassakin nuoruudessaan nykypäivän tekniikasta.
- Noin puolet (49 %) vanhemmista on sitä mieltä, että tietokone tai vastaava laite välttämätön koululaisen varuste.
- Kaikista suomalaisista vanhemmista noin kolmasosa (34 %) kaipaa enemmän ja parempia laitteita lapsillensa koulun puolesta. Erityisesti Helsingissä ja Rovaniemellä toiveet ja todellisuus kohtaavat maan keskiarvoa selvästi huonommin, sillä helsinkiläisvanhemmista (47 %) ja rovaniemeläisvanhemmista (48 %) melkein puolet haikailee lapselleen teknisesti edistyneempää opinahjoa.

Tutkimuksen toteutuksesta
TNS Gallupin 27.4.–14.5.2012 välisenä aikana toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1047 15–64-vuotiasta miestä ja naista alueellisen väestörakenteen mukaan. Erillinen alueellinen aineisto oli noin 200 vastaajaa/alue. Tutkimuksessa vanhemmiksi laskettiin ne aikuiset, joilla asuu lapsia kotona.

Elisan palveluista ja tuotteista
www.saunalahti.fi/latausliittyma
www.elisa.fi/vahtilive

Elisan viestintä, p. 050 305 1605