Terveyskeskusasiointia ajasta ja paikasta riippumatta – Oulun seutu näyttää suuntaa

Elisa Oyj, lehdistötiedote 4.5.2012

Terveyskeskusasiakas voi luotettavan tunnistautumisen myötä siirtyä asioimaan verkossa jo monessa tapauksessa. Terveyspalveluihin liittyvät asioinnit, jotka aiemmin vaativat puhelinsoittoa tai käyntiä paikan päällä, voi sähköisen tunnistautumisen avulla tehdä juuri itselle parhaiten sopivana ajankohtana.

Tarjoamalla terveyskeskusasiakkaalle luotettava, sähköinen kanava terveydenhuollon ammattilaisiin, voi hän hoitaa asioinnin itselle parhaiten sopivana aikana. Sähköisessä asioinnissa tarvittava tunnistautuminen käy helposti matkapuhelinliittymään aktivoitavan mobiilivarmenteen avulla.

- Mobiilivarmenne täyttää laissa asetetut vahvan sähköisen tunnistautumisen vaatimukset, joita edellytetään luottamuksellisessa terveyteen liittyvässä tiedonvälityksessä. Mobiilivarmenne on luotettava ja turvallinen keino henkilöllisyyden varmistamiseen, johtaja Anna-Mari Ylihurula Elisalta toteaa.

Helpotusta terveyskeskusasiakkaan rutiiniasiointiin

Mobiilivarmenne on otettu käyttöön Oulunkaaren kuntayhtymään kuuluvissa Iin, Pudasjärven, Utajärven ja Vaalan kunnissa. Sähköisessä Omahoito-palvelussa terveyskeskusasiakas voi henkilöllisyytensä varmistettuaan lähettää hoitajalle terveyteensä liittyvän kysymyksen tai viestin.

- Halusimme tuoda nykyaikaisia toimintatapoja asiakkaidemme käyttöön. Sähköisessä palvelussa esimerkiksi astma- tai reumapotilaat voivat lähettää sairauskertomusjärjestelmään tallentuvan kysymyksen, johon sairaanhoitaja vastaa. Ennen vastaamista hoitaja voi tarvittaessa konsultoida lääkäriä, Oulunkaaren järjestämiskeskuksen ylilääkäri H. Tapio Hanhela kertoo.

Ylilääkäri Hanhela toivookin mahdollisimman monen kuntalaisen ottavan uuden palvelun käyttöönsä.

- Innokkaimpia käyttäjäryhmiä ovat neuvola-, opiskelija- ja työterveyshuollon asiakkaat, jotka haluaisivat asioida kanssamme sähköpostitse. Sähköposti ei kuitenkaan ole asiakkaan tietoturvan kannalta mahdollinen väline, joten sen käyttö on potilastyössä kielletty. Uusi sähköinen palvelumme tarjoaa erinomaisen ratkaisun asiakkaidemme tarpeisiin, palveluesimies Leena Törmänen Oulunkaaren terveyskeskuksen Iin vastaanotosta kertoo.

Terveysasemille suuntautuvaa puheluruuhkaa pystytään jatkossa pienenemään, kun asiakkaat voivat itse tehdä ajanvarauksen tiettyihin palveluihin verkossa. Tällä hetkellä on jo mahdollista varata aika laboratoriotutkimukseen sähköisen Omahoito-palvelun kautta. Yhtä lailla eri asiakasryhmien, kuten diabetes-potilaiden ohjausta ja seurantaa voidaan pian tehdä sähköisen kanavan kautta, mikä vapauttaa hoitohenkilökunnan resursseja muuhun potilastyöhön.

Asiakkaat erittäin kiinnostuneita

Mobiilivarmenne ja uusi sähköinen asiointikanava ovat herättäneet runsaasti kiinnostusta Oulunkaarella. Ensimmäisen kuukauden aikana noin 300 ihmistä kävi tutustumassa Omahoito-palveluun. Kaikkiaan käyntikertoja kertyi vajaa 600. Asiakkaat ovat ottaneet palvelun vastaan innostuneina.

- Sähköisen kanavan kautta ajanvarausta koskenut asiointini sujui nopeasti, ja olen ollut erittäin tyytyväinen palveluun, uudenlaista palvelumuotoa käyttänyt Hanna Kokko Utajärveltä kertoo.

Esittelykiertue käyntiin lauantaina 5. toukokuuta

Mobiilivarmenteeseen sekä Omahoito-palveluun pääsee tutustumaan esittelykiertueella, joka alkaa Utajärvellä lauantaina 5.5.2012. Seuraavan viikon aikana palveluun pääsee tutustumaan Kuivaniemessä (7.5.), Pudasjärvellä (8.5.), Vaalassa (9.5.) sekä Iissä (10.5.). Kiertueella ovat mukana edustajat Elisalta, Oulunkaaren Omahoidosta sekä Mawellilta.

Oulunkaaren Omahoito-palvelu on pilottihanke, johon on saatu EU-hankerahoitusta. Palvelun järjestelmästä vastaa oululainen terveydenhuollon palvelujen kehittämiseen erikoistunut Mawell.

Elisa Oyj, Anna-Mari Ylihurula, johtaja, Asiakasvuorovaikutuksen ratkaisut, puh. 0500 585 727, etunimi.sukunimi@elisa.fi
Oulunkaaren kuntayhtymä, H. Tapio Hanhela, järjestämiskeskuksen ylilääkäri, puh. 050 443 3067, h.tapio.hanhela@oulunkaari.com
Mawell, Petri Anttila, Sales Director, puh. 040 829 4650, etunimi.sukunimi@mawell.com

Elisa Varmenne toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena vahvaa tunnistautumista vaativissa verkko- ja puhelinpalveluissa sekä tulevaisuudessa myös videon avulla annettavassa asiakaspalvelussa. Tunnistautuminen tehdään matkapuhelinliittymään aktivoitavan mobiilivarmenteen sekä henkilökohtaisen tunnusluvun avulla. Palveluihin kirjautuessa matkapuhelimeen tulee tunnistuspyyntö, johon käyttäjä vastaa syöttämällä salasanan ja varmistaa näin henkilöllisyytensä. Mobiilivarmenteen voi aktivoida työ- tai yksityiskäytössä olevaan puhelimeen verkkopankkitunnuksilla tai Elisa Shopitissa. Lisätietoja: www.elisa.fi/varmenne ja www.mobiilivarmenne.fi.
Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman ja nopean 3G-verkon sekä 4G-nopeudet. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Mawell Care on Pohjoismaiden johtava yksityinen terveysneuvonnan ja ikäihmisten integraattoripalveluiden toimittaja. Palvelemme vuosittain yli miljoonaa ihmistä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Asiakkaitamme ovat muun muassa Espoo, Helsinki, HUS, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Tampere, Tukholma, Uppsala, Vantaa ja yksityiset terveydenhuollon toimijat sekä lääkeyhtiöt. Työllistämme noin sata terveyden- ja vanhustenhuollon ammattilaista Suomessa ja Ruotsissa. Toimimme asiakkaidemme kanssa pitkäjänteisen kumppanuuden periaatteella ja palvelun laatuun panostaen. Mawell Care on osa Mawell-konsernia, joka on johtava pohjoismainen eHealth-ratkaisutoimittaja.

Oulunkaaren Omahoito on Oulunkaaren kuntayhtymän tarjoama kuntalaisten henkilökohtainen terveyssivusto, johon kirjaudutaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Palvelussa kuntalainen voi lähettää ja vastaanottaa viestejä omalta terveysasemalta, kirjata henkilökohtaisia terveystietoja, varata aikoja laboratorioon terveyskeskuksen lähetteellä, tarkastella laboratoriotuloksia sekä tarvittaessa kysyä lisätietoja tuloksista. Lisätietoja: www.oulunkaarenomahoito.com.