• Elisa -g/

Uusin tutkimus suomalaisista 3G-verkoista: Nopea kehitys jatkuu, Elisalla kattavin verkko

Elisa Oyj, lehdistötiedote 23.5.2011

Älypuhelinten räjähdysmäinen suosio on vauhdittanut myös suomalaisten 3G-verkkojen nopeaa kehitystä. Tänään julkaistu kuudes riippumaton tutkimus kertoo, että suurimmat erot löytyvät edelleen verkkojen kattavuudesta. Elisalla on Suomen kattavin 3G-verkko, ja myös eniten tukiasemia.

European Communications Engineering Oy (ECE) toteutti helmi-huhtikuussa 2011 jo kuudennen valtakunnallisen 3G-verkkojen mittaustutkimuksen. Kaikkien operaattoreiden osalta mobiiliverkkojen ominaisuudet ovat parantuneet edelliseen, syksyllä 2010 tehtyyn mittaukseen verrattuna.

- Yleisesti voidaan todeta kaikkien operaattoreiden kehittäneen verkkojaan paljon ja niiden olevan hyviä myös kansainvälisesti vertaillen. Kuuluvuuden osalta Elisan verkko on edelleen selvästi laajin mutta puhe- ja datapalvelujen laadussa verkkojen erot ovat tasoittuneet, kertoo tutkimusyhtiö European Communications Engineering Oy:n johtaja Risto Jurva.

Elisa investoi vuosittain merkittävän osan liikevaihdostaan valtakunnallisen verkkonsa kehittämiseen. Sen ansiosta Elisan ja Saunalahden asiakkaille voidaan tarjota kattavat ja nopeat 3G-verkon palvelut, mikä takaa häiriöttömän mobiilipalveluiden käytön kaikkialla Suomessa. Elisan 4G-verkko palvelee jo yritysasiakkaita Etelä-Suomessa ja Elisa aikoo laajentaa 4G-palveluiden saatavuusaluetta lähitulevaisuudessa.

- Mobiililaajakaistan käyttö on Suomessa yleistynyt erittäin nopeasti ja vertailukelpoinen tutkimustieto eri verkkojen käytettävyyden kehityksestä on käyttäjien etu. Älypuhelinta ja nettitikkua käytettäessä mobiiliverkon ominaisuuksien merkitys korostuu. Verkon kattavuus ja tiedonsiirtonopeudet ovat niitä ominaisuuksia, joita asiakkaat arvostavat kun he surffaavat netissä, katsovat videoita tai lataavat musiikkia, summaa Elisan osastopäällikkö Eetu Prieur.

ECE:n uusin tutkimus sekä aikaisemmin julkaistut tutkimukset: www.elisa.fi/pressi

Lisätietoja: www.vertaaverkkoja.fi sekä www.elisa.fi/kuuluvuus

Elisa Oyj, osastopäällikkö, Eetu Prieur, 050 506 5313,
eetu.prieur@elisa.fi
European Communications Engineering Oy johtaja Risto Jurva, 050 344 2611, risto.jurva@eceltd.com

Perustiedot tutkimuksesta: Riippumaton asiantuntijayritys European Communications Engineering Oy on tutkinut vuodesta 2008 lähtien Elisan toimeksiannosta suomalaisten 3G-verkkojen kattavuutta ja toimivuutta. Kuudes tutkimus tehtiin helmi-huhtikuussa 2011 ja se käsitti 100 paikkakuntaa. Verkkojen eroja selvitettiin kaikkiaan 11 507 kilometrin matkalta, ja mitatut paikkakunnat kattavat noin 75 % koko maan väestöstä. Paikkakunnat ja ajoreitit valitsee tutkimuksen tekijä, ja 50 suurinta paikkakuntaa lukuun ottamatta ne ovat etukäteen vain tutkimuksen tekijän tiedossa. ECE tekee mittauksia useille eri operaattoreille ja regulaattoreille kansainvälisesti.

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme viihtymistä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme Suomen kattavimman 3G-verkon. Liikevaihtomme vuonna 2010 oli 1,46 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 600. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

European Communications Engineering (ECE Oy) on radioverkkojen suunnittelu-, koulutus- ja kehitystoimintaan keskittyvä riippumaton suomalainen asiantuntijayritys. www.eceltd.com