Viulunsoiton opetusta ympäri maailmaa videoyhteyden avulla

Elisa Oyj, lehdistötiedote

Cisco ja Elisa ovat mukana syyskuussa 2012 alkaneessa Kansainväliset Viuluviikarit -projektissa, joka on ainutlaatuinen esimerkki nykyteknologian ja klassisen musiikkikoulutuksen yhdistämisestä. Hankkeen idea on tarjota huipputason viulunsoitonopetusta lapsiryhmille Suomessa ja ympäri maailmaa videoyhteyden välityksellä.

Caprice Oy:n kehittämässä konseptissa ovat mukana Cisco, Elisa ja Elisan videoliiketoimintaan erikoistunut tytäryhtiö Videra, jotka vastaavat Kansainväliset Viuluviikarit -projektin internet- ja videoyhteyksistä.

- Videoyhteyksien avulla huippuosaamista voidaan jakaa pitkistä välimatkoista huolimatta etäopetuksena.  Projektiin osallistuvat lapset saavat tasavertaisesti opetusta maantieteellisestä sijainnistaan ja taloudellisista lähtökohdistaan riippumatta. Tämä on myös esimerkki ainutlaatuisesta suomalaisesta kulttuuriviennistä. Elisalle on tärkeää olla mukana kehittämässä videoyhteyksien edistyksellistä ja monipuolista hyödyntämistä erilaisissa käyttötarkoituksissa, kertoo Elisan visuaalisen kommunikaation ratkaisuista vastaava johtaja Juha Urho.

- Tarkoituksenamme on luoda reaaliajassa toimiva kansainvälinen uuden ajan oppimisympäristö. Yhdessä hyvien yhteistyökumppaniemme kanssa voimme kehittää konseptiamme jatkuvasti. Toimivat internet-ja videoyhteydet ovat projektillemme välttämättömät, sanoo Caprice Oy:n toimitusjohtaja Maarit Rajamäki.

- Viulunsoitonopetuksessa keskeistä on hyvän kuvanlaadun lisäksi myös ääni. Siitä syystä olemme valinneet Viuluviikarien käyttöön parhaan mahdollisen ääniteknologian. Helpotamme myös hankkeesta kiinnostuneiden osallistumista siten, että kaikissa Ciscon toimipisteissä ympäri maailman on mahdollista kokeilla osallistumista viulunsoitonopetukseen videoyhteyden avulla ennen osallistumispäätöksen tekoa, tekninen johtaja Timo Jolkin Ciscolta toteaa.

Projektin kouluttajana toimii menestyksekkään Colourstrings-metodin kehittäjä, viulupedagogi Géza Szilway. Hän ohjaa lapsia ja heidän opettajiaan etäopetuksena videoyhteyden välityksellä Helsingissä sijaitsevalta studiolta reaaliajassa. Lähetysstudio on tekniikaltaan yhtä korkealaatuinen kuin televisiostudiot, mikä mahdollistaa opetuksen dokumentoinnin televisiovälitykseen eri maissa.

Kansainväliset Viuluviikarit -projektiin osallistuvat Suomi, Saksa, Norja, Tanska, Grönlanti, Venezuela, Färsaaret, Israel, Etelä-Korea, Italia ja Australia. Projektin aikana tehdään yhteistyötä Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikön kanssa. Projekti käynnistyi syksyllä 2012, ja ensimmäinen vaihe kestää 4 vuotta.

Caprice Oy, toimitusjohtaja Maarit Rajamäki, 040 772 3452, etunimi.sukunimi@caprice.inet.fi

Elisa Oyj, Juha Urho, johtaja, visuaalisen kommunikaation ratkaisut, puh. 050 5060 200, etunimi.sukunimi@elisa.fi
Cisco, Timo Jolkin, tekninen johtaja, 044 530 9014, timo.jolkin (at) cisco.com

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2011 oli 1,53 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 750. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi

Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen ja jakamisen ajasta tai paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.